Socialudvalget 2009-10
S 1440
Offentligt
813114_0001.png
813114_0002.png
813114_0003.png
813114_0004.png
813114_0005.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. marts 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 3. marts 2010 følger hermedsocialministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 1440, stillet af AnneBaastrup, SF.
ABA/ J.nr. 2010-1659
Spørgsmål nr. S 1440:”Hvis ikke den manglende omtale af mennesker med handicap i regeringensnye arbejdsprogram er udtryk for regeringens manglende prioritering af han-dicapområdet, vil ministeren da redegøre for, hvilke planer regeringen har iforhold til at forbedre forholdene for mennesker med handicap?”
Svar:Siden 2001 er der taget en række initiativer med det formål at forbedre for-holdene for mennesker med handicap. Med ratificeringen af FN’s handicap-konvention, som trådte i kraft i Danmark den 23. august 2009, er der nu saten klar ramme for den fremtidige handicappolitik.Den danske handicappolitik udmøntes lokalt i kommunerne. Det var derforen milepæl i den danske handicappolitik, at det i forbindelse med kommunal-reformen blev besluttet at gøre det lovpligtigt, at hver kommune har et han-dicapråd. Handicaprådene rådgiver kommunalbestyrelserne i handicappoliti-ske spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbe-styrelsen om handicappolitiske spørgsmål.For at understøtte den kommunale sagsbehandling er der i samarbejde medKL og en række kommuner igangsat et større metode- og digitaliseringspro-jekt. Med projektet sikres en bedre udredning af den enkelte borgers indivi-duelle behov og ønsker og en mere koordineret indsats i den enkelte bor-gers sag. Derved skabes fundamentet for en mere helhedsorienteret ogmålrettet indsats for borgeren.
2
Regeringen har desuden forbedret rammerne for kommunernes opførelse afflere og bedre boliger til handicappede.Den kommunale grundkapital for plejeboliger er nedsat til 7 pct. fremtil udgangen af 2010.Maksimumbeløbet for opførelse af almene ældreboliger / handicap-boliger er i 2008 blevet forhøjet de steder i landet, hvor der er dyrestat bygge.Startlejen i nybyggede almene boliger – herunder plejerboliger - ernedsat med 11-12 pct.I marts 2008 er der ved lov indført krav om, at almene familieboliger,der opføres som tæt, lavt byggeri i én etage med et bruttoetagearealpå 85 m� eller derover, skal opføres med større badeværelser. Boli-gerne med større badeværelser er forbeholdt stærkt bevægelses-hæmmede.I 2008 var kommunernes udgifter til opførelse af almene ældreboli-ger samt servicearealer i tilknytning hertil undtaget fra modreg-ningsmekanismen (jf. lov om regulering af statstilskuddet til kommu-nerne).
Men regeringen har ikke kun forbedret rammerne. Som led i udmøntningenaf finanslovsaftalen for 2008 blev den særlige servicebetaling afskaffet. Detvar den betaling, som modtagere af mellemste og højeste førtidspension påden gamle førtidspensionsordning skulle betale for ophold i boformer efterservicelovens § 108 eller på plejehjem efter servicelovens § 192. Afskaffel-sen af den særlige servicebetaling indebærer et øget rådighedsbeløb formålgruppen.Regeringen har også sikret beboerne i botilbud til længerevarende opholdog i plejehjem og beskyttede boliger en række af de rettigheder, som gælderfor lejere i almene ældre- og handicapboliger, uden at beboerne dermedsom sådan bliver lejere med de pligter, der hører til et lejeforhold. Formåleter at opnå så høj grad af ligestilling imellem de pågældende beboere oglejere af almene ældre- og handicapboliger som muligt.Regeringen har også gjort det lettere for personer med handicap at rejseudenlands. Reglerne er således ændret, så borgerne ikke længere skal søgekommunen på forhånd om at måtte medtage deres handicapkompenseren-de hjælp, medmindre udlandsopholdet overstiger en måned. Derudover erder just startet et udvalgsarbejde, der skal se på, om der kan gives endnuflere muligheder for at medbringe sin hjælp i forbindelse med rejser til udlan-det.Som spørger også er bekendt med, er der også i regi af satspuljen bådegennemført og igangsat en række fælles projekter:
3
Der er i forbindelse med satspuljeaftalen for 2004 afsat 546 mio. kr. til for-bedring og udbygning af botilbud for mennesker med handicap (BOHANDI-puljen). Puljen skal nu evalueres. Sammen med KL undersøges det, hvor-dan der kan tilvejebringes gennemsigtighed i kommunernes ventelisteadmi-nistration på botilbudsområdet. En sådan gennemsigtighed er nødvendig iforbindelse med dels kommunalbestyrelsens beslutninger om udvikling afden lokale boligpolitik på området, dels tilvejebringelse af overblik over, hvormange handicapboliger der er behov for.I forbindelse med satspuljeaftalen for 2008 blev der afsat 50 mio. kr. til atbidrage til en kvalitetsudvikling og gøre en særlig indsats over for beboernepå botilbud efter servicelovens § 107 og § 108 og tilsvarende almene boli-ger. Puljen består af følgende initiativer: 1) Kompetenceudvikling i botilbud,2) forsøg med nye måder at tilrettelægge hjælpen på i botilbud, 3) Uddan-nelse af beboere i medborgerkompetencer, 4) Modelprojekt for brugen af it-løsninger til kommunikation for personer med kommunikationsvanskelighe-der og varigt nedsat funktionsevne, 5) Etablering af vidensportal, der kanunderstøtte og sprede faglig viden om metoder og redskaber blandt perso-nalet i botilbud 6) Ide- og demokratiprojekt rettet imod udviklingshæmmedeog 7) Projekt, der skal kvalificere den kommunale sagsbehandling og anvis-ning af boliger til personer med særlige behov.De gamle hjælperordninger er moderniseret med brugerstyret personlig as-sistance(BPA), så borgerne får adgang til mere fleksibel hjælp med ud-gangspunkt i borgernes egne ønsker og behov. I 2009 er der også gennem-ført nye regler om kommunernes udmåling af tilskud til dækning af lønom-kostninger, så det sikres, at der fx tages højde for arbejdsmarkedspension,tillæg om natten og i weekender og løn under sygdom til hjælperne. Rege-ringen følger gennemførelsen af disse regler tæt, og sammen med KL sesder på, om der er behov for yderligere initiativer for at sikre, at ordningernebliver implementeret i kommunerne.I satspuljeaftalen for 2008 er der afsat 26 mio. kr. til en ny og forstærketindsats i forhold til børn, unge og voksne med ADHD med det formål at sikre,at borgere med ADHD får en mere målrettet støtte og kompensation for de-res funktionsnedsættelse, så risikoen for andre problemer reduceres mærk-bart.Derudover står satspuljepartierne bag den fælles tolkeløsning, der givermennesker med hørehandicap en lovsikret ret til tolkning på en lang rækkeområder, der er nødvendige for, at mennesker med hørehandicap kan delta-ge i samfundet på lige fod med alle andre. Eksempler på aktiviteter, derdækkes ubegrænset af den fælles tolkeløsning, er politiske arrangementer,handicappolitiske aktiviteter og rådgivning hos bank og pensionskasse. Der-udover har hver tolkebruger ret til en timebank med et fast årligt antal timerstolkning, som tolkebrugeren selv kan prioritere.
4
I satspuljeaftalen for 2010 er der endvidere sat fokus på rehabiliteringsind-satsen over for voksne med erhvervet hjerneskade. Der er afsat 50 mio. kr.over fire år til arbejdsrehabiliteringsklubber, hvor fire kommuner skal afprøveog udvikle en helhedsorienteret indsats målrettet voksne med svære skader,så de kan generhverve tabte evner, opnå en tilknytning til arbejdsmarkedetog få en meningsfuld hverdag.Regeringen har desuden taget en række initiativer af generel karakter for atgøre den offentlige service bedre, ligesom der er en række initiativer målret-tet mennesker med handicap i regi af Kvalitetsreformen. Et eksempel herpåer den nye familievejlederordning, der trådte i kraft den 1. juli 2009. Formåletmed familievejlederordningen er at tilbyde familier, hvis barn får konstatereten betydelig og varig funktionsnedsættelse, rådgivning og vejledning i denindledende fase, efter at kommunen har fået kendskab til, at funktionsned-sættelsen er konstateret. Formålet med vejledningen er at give informationom mulighederne for hjælp fra det offentlige og information om handicapor-ganisationer m.v. Familievejlederen skal således yde den introducerendevejledning og skal kunne håndtere nogle af familiens indledende spørgsmål.Derudover er der i forbindelse med Kvalitetsreformen taget initiativ til et pi-lotprojekt i en række kommuner om sammenlignelige brugertilfredsundersø-gelser blandt voksne beboere i døgntilbud, hvortil der er knyttet omsorgs- ogservicefunktioner med tilhørende personale.Regeringen har netop fremsat et lovforslag, som skal give mennesker medhandicap øgede valgmuligheder i forhold til hjælpemidler og handicapkom-penserende boligindretninger. Lovforslaget giver adgang til frit valg af leve-randør af alle typer af hjælpemidler, og borgerne kan mod betaling af eneventuel prisdifference købe et dyrere hjælpemiddel end det, som kommu-nalbestyrelsen vil yde støtte til. Endvidere giver lovforslaget adgang til fritvalg af håndværker til udførelse af handicapkompenserende boligindretnin-ger, og borgerne kan mod betaling af en eventuel prisdifference vælge andrematerialer til boligindretningen end dem, som kommunalbestyrelsen hartruffet afgørelse om.Regeringen har endvidere i 2009 fremlagt en afbureaukratiseringsplan ”Meretid til velfærd”, der indeholder en række initiativer, der skal medvirke til atfrigøre ressourcer, der i dag går til administration, til service for borgerne.Blandt de 105 forenklingsforslag er der flere konkrete initiativer på handi-capområdet, der skal forenkle reglerne, så kommuner og medarbejdere i dekommunale forvaltninger får større frihed til at tilpasse sagsbehandlingen tilden enkelte borgers behov. Der bliver færre krav til dokumentation og indbe-retninger, og blandt andet reglerne om dækning af merudgifter og handicap-biler forenkles. Derudover vil regeringen gennemføre en række forbedringeraf reglerne om støtte til køb af handicapbil, herunder forholdsmæssig forde-
5
ling af provenu for borgere, der har foretaget merkøb i bilen, samt eftergivel-se af restgæld for borgere, der bliver frakendt støtten til bilen som følge af enændring i funktionsnedsættelsen. Desuden gennemføres en række forenk-linger af reglerne om støtte til køb af bil med henblik på at gøre det enklerefor sagsbehandlerne at behandle sager om støtte til køb af bil. Blandt andetsikres hjemmel til, at sagsbehandleren kan overlade afprøvning af bilen tilborgeren i samarbejde med bilforhandler eller anden privat aktør, og dergives i genbevillingssager mulighed for, at borgeren kan afgive en tro oglove-erklæring på, at vedkommendes funktionsnedsættelse og kørselsbehovsiden sidste bevilling er uændrede. Hensigten er at lette sagsbehandlingenog dermed afkorte sagsbehandlingstiden.Men regeringen stopper ikke her. Når regeringen i 2011 fremlægger ”Meretid til velfærd II” er det forventningen, at der er endnu flere forslag til afbu-reaukratisering, der også er til gavn for mennesker med handicap.Derudover er der fokus på at sikre koordinering mellem forskellige sektorer.Derfor har regeringen nedsat et tværministerielt embedsmandsudvalg omhandicapspørgsmål, der bistår regeringen med at koordinere og sikre sam-menhæng i indsatsen på tværs af sektorer. Udvalget skal blandt andet un-derstøtte og koordinere en bæredygtig handicappolitik og medvirke til, atgråzoner mellem de enkelte sektorer identificeres og håndteres. Udvalgethar fokus på at inddrage handicaporganisationerne i udvalgets arbejde, nårder er brug for input og viden fra dem, det hele handler om.Jeg har her givet et udpluk af de mange og større initiativer, der er igangsatfor at forbedre forholdene for mennesker med handicap på det sociale om-råde. Såfremt spørgeren ønsker yderligere oplysninger om initiativer påhandicapområdet henvises til de årlige redegørelser fra Folketingets Om-budsmands arbejde med ligebehandling af handicappede.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann