Nu er det vel sådan, at man, selv om man har indgået forlig med regeringspartierne, jo godt kan have en lidt anden opfattelse af, hvor fremragende forligene er, end regeringspartierne har.
Jeg synes sådan set, det er meget sympatisk, at hr.
Johs.
Poulsen ligesom lægger op til, at man har fået det så godt, som man mente man kunne få det med den regering og det flertal, der har været de seneste år, men at det måske kunne blive bedre.
Det tror jeg er en meget realistisk tilgang til det.
Jeg kunne jo forstå – og jeg var meget glad for at blive mindet om det – at det meget klart fremgik af Venstres ordførers indledende bemærkninger, at beskyldningerne mod Enhedslisten om, at vi aldrig vil påtage os et medansvar, særlig ikke for beslutninger, der efterfølgende kan blive besværlige, ikke passede, for han refererede jo til, at det var nogle ganske andre end ham selv og den nuværende regering, der havde ansvaret for indkøbet af IC4-tog.
Ud over at en trafikpolitiker jo kan holdes beskæftiget næsten hele tiden med IC4-togenes fortrædeligheder, vil jeg sige, at det, der vel står tilbage, er, at der dengang var nogle, der var villige til at gennemføre nogle investeringer med indkøb af tog, og så var der andre, der ikke var villige til det.
Nu er det så gået op for mig i dag, at når Venstre dengang var så utilbøjelige til at bruge penge på den kollektive trafik og indkøb af nye tog, var det, fordi man i Venstre havde regnet ud, at man skulle forhindre, at de her IC4-tog blev købt, for så kunne man nemlig, når Venstre kom til, gennemføre et stort projekt med elektrificering af de danske jernbaner.
Så kan man selvfølgelig tænke tilbage på, hvordan Venstres politik var på det transportpolitiske og det miljøpolitiske område umiddelbart efter 2001, og filosofere over, hvor realistisk det nu er, at det er det scenarium, vi ville have set.
Men det er selvfølgelig rigtigt, at hvis vi tror på, at en Venstreledet regering, umiddelbart efter den var trådt til i starten af dette årtusind, havde startet med massive investeringer i elektrificering af de danske jernbaner, hvis ikke vi havde købt IC4-togene, så er det jo rigtigt, at det var en fatal fejl, vi begik.
Men der var altså ikke noget i det, Venstre dengang sagde, som antydede, at det var den vej, man ville gå, vil jeg sige.
Så måske skulle Venstre begynde at sige, hvad de mener, også når de er i opposition, for så bliver det nemmere for flertallet at agere i forhold til det, og det kan jo være, at det bliver vigtigere, at vi ligesom vænner os til det i de kommende år.
Det andet, jeg vil sige, er, at vi jo i to omgange i dag har haft en diskussion om den kollektive trafik og den rolle, den kollektive trafik kan spille i de tyndtbefolkede dele af Danmark.
Tidligere i dag blev det understreget af adskillige repræsentanter fra Venstre, at kollektiv trafik ingen rolle havde at spille i de tyndtbefolkede dele af Danmark – overhovedet ingen rolle.
Der blev nævnt en række, hvad jeg vil karakterisere som halvstore – nu kommer jeg også selv fra landet – byer, hvor det i hvert fald var helt håbløst at forestille sig at man skulle blive transporteret i busser.
Der vil jeg bare sige, at det er Enhedslistens grundopfattelse, at kollektiv trafik er en del af løsningen af transportudfordringen i hele Danmark, også i de tyndtbefolkede områder, men det kræver selvfølgelig vilje til en alsidig og mangfoldig organisering og inddragelse af de køretøjer og de transportsystemer, som er de rigtige og de nødvendige.
Og indimellem kunne jeg godt få den tanke, at når man nu kan løse det problem i andre dele af verden, så man har et transportsystem, der virker, også der, hvor der ikke bor så mange mennesker – og der findes jo mange steder i Europa, som er tyndere befolket end Danmark – så kunne det godt være, at vi indimellem skulle kigge ud over landets grænser for at blive inspireret.
Til gengæld vil jeg sige, at jeg, når vi snakker om det med den kollektive trafiks rolle i de tyndtbefolkede dele af Danmark, jo var glad for at høre Dansk Folkepartis ordførers meget klare tilkendegivelse i forbindelse med Vestbanen, som jo oven i købet er en jernbane.
Jeg kunne tidligere i dag forstå, at det i hvert fald var helt, helt umuligt at forestille sig togdrift i tyndtbefolkede dele af Danmark.
Jeg vil hævde, at Vestbanen kører i en relativt tyndtbefolket del af Danmark, men her er Dansk Folkeparti i hvert fald indstillet på, at den skal bevares.
Det synes jeg er rigtig, rigtig vigtigt, for jeg har nemlig gjort mig den anstrengelse, at jeg har læst mig frem til, hvad nogle af de lokale politikeres busalternativ er, og man kan bare konstatere, at det systematisk vil føre til ringere kollektiv trafik i området.
Og så kunne man godt komme i den situation, at man også i et område, hvor man i dag har en slags relativt velfungerende kollektiv trafik, heller ikke vil have det.
Det tredje, jeg vil sige, er, at man ikke skal være i tvivl om, at det er Enhedslistens grundopfattelse, at de investeringer, der skal laves i transport i fremtiden i Danmark, når det handler om transporten af mennesker, skal være investeringer i kollektiv trafik – og der, hvor det overhovedet har nogen relevans, i jernbane og togdrift.
Det betyder selvfølgelig også, at vi, særlig når vi, som hr.
Kristian Pihl Lorentzen gentagne i dag har gjort opmærksom på, ikke har uendelige mængder af penge, ikke mener, at det er ret klogt at bruge milliarder af kroner på at investere i at bygge flere motorvejsspor i de tættest befolkede dele af Danmark.
Der er jo et eller andet paradoksalt i, at de, der hele tiden taler om, hvor vigtig bilen er, særlig for dem, der bor i de tyndtbefolkede områder, bruger alle pengene på at udvide motorveje i de tætbefolkede dele af Danmark – de dele af Danmark, hvor man udmærket godt ved at byerne ikke er i stand til at opsuge mere trafik, og hvor man godt ved at det relativt set er nemmest og billigst at løse problemerne ved hjælp af kollektiv trafik.
Beslutningen om at bruge penge på en udvidelse af Helsingørmotorvejen er det mest groteske eksempel, men hvis man kigger hele vejen rundt, kan man se, at de motorvejsprojekter – de fleste af dem – som der er taget initiativ til i forbindelse med den såkaldte grønne trafikaftale, jo er investeringer, der er sket i områder, hvor der sådan set bor rigtig, rigtig mange mennesker, rigtig, rigtig tæt på hinanden, og hvor den kollektive trafik derfor selvfølgelig er en oplagt løsning.
Det fører selvfølgelig også frem til det synspunkt, at man efter vores opfattelse naturligvis bør indføre bompenge i de større byer så hurtigt som overhovedet muligt, og det er i hvert fald fuldstændig meningsløst at forhindre Københavns Kommune i at etablere det i København.
Man skal også have en eller anden form for afgift på bilkørsel
nogle
andre steder i landet, siges det, men det er sådan set vores klare opfattelse, at afgiften skal afspejle, både hvad der findes af alternativer inden for den kollektive trafik og de trængselsproblemer, der er i området.
Derfor er det nok relativt indlysende, at afgiften på at køre i bil ikke vil blive på den samme størrelse i Vestjylland, som den vil blive i det indre København – for nu at skære det ud i pap.
Men det synes vi faktisk er en vigtig ting, og for os er der altså ingen tvivl, de penge skal ikke bruges til at lette registreringsafgiften, de penge skal bruges til at etablere en bedre og billigere kollektiv trafik.
Der er såmænd ingen grund til at lægge skjul på, at vi på det område ikke er ganske enige med Socialdemokraterne og SF'erne i det, de har lagt frem indtil nu, men det bliver der vel tid til at diskutere.
Hvis det er sådan, at Venstre kan love, at de vil medvirke til, at de penge, Socialdemokraterne og SF vil bruge til at lette registreringsafgiften, vil Venstre hjælpe os med at få brugt på den kollektive trafik, så skal man bare fremsætte sådan et beslutningsforslag, når vi får et nyt flertal i Folketinget.
Jeg lover, at Enhedslisten vil stemme for, uanset hvad Socialdemokraterne og SF'erne truer os med.
Så for 24 mia.
kr.
ekstra til den kollektive trafik, vil jeg sige til hr.
Kristian Pihl Lorentzen, kan man godt bringe Enhedslistens loyalitet i forhold til en socialdemokratisk ledet regering i fare.
Vi vil gerne allerede nu love, at vi vil støtte det, så det kan man prøve.
Til gengæld vil vi ikke støtte et forslag, som siger, at man ikke skal indføre afgifter på kørsel på vejene, så måske bliver det alligevel lidt svært at blive fuldstændig enige.
Det sidste, jeg vil bruge en lille smule tid på, er organiseringen.
Man kan jo dele det op i to områder, og for begge områders vedkommende kan man sige, at det ikke går så godt.
Hvad angår togdriften og jernbanedriften, har vi jo netop på Kystbanen set, at det er gået rigtig, rigtig skidt.
Det spændende ved det er jo, at det måske netop går skidt, fordi man har mange aktører på området.
Så må man sige, at beslutningen om, at man skulle have mange aktører, jo er truffet af et politisk flertal her i Folketinget, fordi man syntes, det var vældig smart at sende jernbanen i udbud, man syntes, det var vældig smart at adskille drift af tog fra drift af banelegemer osv., osv., men det har skabt en lang række problemer.
Det samme gør sig gældende, når vi snakker om den regionale kollektive trafik, som jo for en stor dels vedkommende er busdrift.
Da man fik de store kommuner, blev man så glad for det, at man sagde:
Det må kommunerne kunne tage sig af.
Men så glemte man, at en stor del af trafikken faktisk var regional.
Der vil jeg bare sige, at jeg tror, man skal tage meget mere kontant fat på at sikre, at der er en organisering af den kollektive trafik i hovedstadsområdet, som er forholdsvis gennemskuelig og enkel, og hvor myndigheden er placeret forholdsvis centralt.
Man skulle måske overveje på landsplan at tænke den tanke, at regionerne måske kunne spille en noget mere aktiv rolle, hvis der også var noget økonomi placeret i regionerne i forhold til den regionale trafik.
Tak.