Uddannelsesudvalget 2009-10
L 95
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18-01-2010I forbindelse med behandlingen af (L 95) Forslag til lov om ændring aflov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompe-tenceudvidende forløb til nyuddannede) har Folketingets Uddannelses-udvalg efter ønske fra Villum Christensen (LA) i brev af 14. januar 2010stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 3:”Hvilke kommentarer giver vedhæftede betænkningsbidrag fra LiberalAlliance ministrene anledning til, og vil ministrene være indstillet på atændre den forslåede ordning i retning af LA´s forslag? ”Svar:Jeg svarer på begge ministres vegne.Liberal Alliances betænkningsbidrag vedrører såvel (L 94) Forslag til lovom særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede som L 95,Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb til nyuddannede).Svaret tager derfor udgangspunkt i begge forslag.De i L 94 og L 95 foreslåede procedurer og administrative forpligtelserfor uddannelsesinstitutionerne udgør rammer og forudsætninger forgennemførelsen af de særlige kompetenceudvidende forløb, og dissetager udgangspunkt i den administration, som er velkendt for institutio-nerne i forhold til de ordinære uddannelser. Hensynet til, at de nyuddan-nede kan gennemføre forløbene under faste, kendte og ensartede ram-mer, vurderes at overstige hensynet til, at der med forslaget introduceresadministrative rammer og procedurer, der i begrænset omfang afviger frade gældende rammer.I forhold til de enkelte forløb er det vigtigt at bemærke, at det er institu-tionerne, der fastsætter forhold omkring varighed, indhold, opstart m.m.
2og dermed de kompetenceudvidende forløb. Institutionerne er såledesmed til at sikre, at forløbene målrettes formålet om at øge deltagernesmuligheder for efterfølgende beskæftigelse.Den valgte udmøntningsmodel tager som nævnt udgangspunkt i kendteprincipper og kendte takster. Endvidere sikrer modellen, at den afsatteøkonomiske ramme fordeles så flest muligt af de ledighedstruede uddan-nelsesområder omfattes af ordningen, samt at der tages et hensyn i for-hold til forløbenes geografiske placering.De særlige kompetenceudvidende forløb tager udgangspunkt i eksiste-rende heltidsuddannelser og de der til hørende adgangskrav. Det forud-sættes, at ansøger opfylder de almindelige adgangskrav, som gælder forde fag, som det særlige kompetenceudvidende forløb tager udgangspunkti, uanset at dette evt. også omfatter fagspecifikke kurser, projektoriente-rede forløb og lignende elementer. For ansøgere, som ikke opfylder ad-gangskravene, må uddannelsesinstitutionen ikke på forhånd afvise ennyuddannet. Uddannelsesinstitutionerne på Undervisningsministerietsområde kan optage nyudannede på baggrund af en vurdering af real-kompetencen, og en vurdering af om deltageren vil være i stand til atgennemføre forløbet. Universiteterne kan dispensere fra adgangskravene,hvis ansøgeren skønnes at have de nødvendige faglige forudsætninger.Lovforslaget åbner muligheden for, at de pågældende ministre kan på-lægge uddannelsesinstitutionerne at udbyde særlige forløb for at sikrelandsdækkende udbud af kompetenceudvidende forløb. Formålet medlovforslaget er således at sikre de nyuddannede, der er særligt udsatte forledighed, adgang til tilbud om særlige kompetenceudvidende forløb.Denne bestemmelse forudsættes alene at finde anvendelse, hvis der op-står en situation, hvor der fx er en utilstrækkelig geografisk dækning afsærlige kompetenceudvidende forløb eller i tilfælde af, at der ikke opret-tes tilbud til alle relevante grupper af nyuddannede. Såfremt problemetskulle opstå, vil den pågældende minister tage det med i sine overvejelser,i hvilken udstrækning dette vil medføre negative konsekvenser for denpågældende uddannelsesinstitution.Forslaget om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede eret udslusningsforløb, der retter sig mod studerende, der er ved at afsluttederes uddannelse. Det er derfor afgørende, at der ikke er adgangskravom eksempelvis erhvervserfaring, som det er tilfældet med fx HD ogandre deltidsuddannelser samt for uddannelse under lov om åben ud-dannelse. Det er et personligt valg den enkelte nyuddannede må gøre sig,om han eller hun vil søge om optagelse på et særligt forløb eller gå direk-te ud på jobmarkedet.
3Regeringen er på baggrund af ovenstående ikke indstillet på at ændre denforeslåede ordning i retning af Liberal Alliances forslag.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder