Retsudvalget 2009-10
L 90
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. februar 2010Strafferetskontoret2009-730-0961RAJ41295
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register (Frist for sletningaf oplysninger om dna-profiler vedrørende sigtede, men ikke dømte per-soner) (L 90), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 15. januar 2010.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register (Frist for
sletning af oplysninger om dna-profiler vedrørende sigtede, men ikke
dømte personer) (L 90):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. oktober2009 fra Stephan Engberg, jf. L 90 - bilag 2.”Svar:
I henvendelsen af 5. oktober 2009, som omtales i spørgsmålet, anførerStephan Engberg bl.a., at lovforslaget unødigt svækker borgernes rets-sikkerhed, da det ikke er nødvendigt at opbevare personhenførbar dna.Stephen Engberg peger på et projekt under SDSD (SammenhængendeDigital Sundhed i Danmark), hvor man kan sikre biobanker i forbindelsemed patientbehandling, således at kun patienten eller patientens læge haren nøgle, som kan etablere sporbarhed til den konkrete vævsprøve, ogdermed kan rekvirere analyser og få svar anonymt.Justitsministeriet har forstået Stephan Engbergs henvendelse således, atdenne løsningsmodel foreslås udvidet, så en borger kan anmode om, atder foretages en analyse, hvor den pågældendes registrerede vævsprøvesammenlignes med politiets dna-fund i en eller flere sager, og på denbaggrund opnå et bevis på, at den pågældendes dna ikke indgår i politietsbevismateriale, uden at borgerens dna-profil på noget tidspunkt gørespersonhenførbar.Endvidere bemærker Stephan Engberg bl.a., at der er mulighed for at ud-bygge dette system, således at politiet vil kunne teste bevismateriale modudtræk fra alle de registrerede anonyme vævsprøver og dermed fastslå,om gerningsmanden skal søges blandt disse vævsprøver.Det er Justitsministeriets opfattelse, at en metode, hvorefter politiet skalhave mulighed for at sammenligne dna optaget i forbindelse med enstrafferetlig efterforskning med vævsprøver registret til et andet formål,f.eks. i forbindelse med behandling i sundhedsvæsnet, generelt indebærerbetydelige persondatabeskyttelses- og retssikkerhedsmæssige betænke-ligheder.Vedrørende den foreslåede metode, hvorefter en borger selv vil kunneanmode om bevis for, at pågældendes dna ikke indgår i politiets bevisma-2
teriale, kan Justitsministeriet oplyse, at såfremt en person, som ikke ersigtet, frivilligt ønsker at afgive en vævsprøve med henblik på en sam-menligning mellem pågældendes dna og dna-spor fundet i forbindelsemed politiets efterforskning, vil dette allerede efter gældende ret væremuligt, såfremt det af politiet vurderes relevant. I givet fald vil den på-gældendes dna-profil ikke blive registreret i dna-profil-registret.På den anførte baggrund er det Justitsministeriet opfattelse, at de meto-der, der peges på i henvendelsen, ikke umiddelbart er anvendelige.
3