Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10 L 64 Offentligt
Dato:Kontor:
30. november 2009Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:
09/10044JEL
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 25. no-
vember 2009 (L 64)
Spørgsmål 9:
”I forlængelse af høringssvaret fra FLD (Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser) be-des ministeren redegøre for, om hun er enig i, at sprogcentrene har meget få muligheder forat påvirke kursisternes adfærd og gennemførselsmønster, ikke har mulighed for selv at ska-be incitamenter for kursisternes deltagelse i undervisningen og dermed – som en konse-kvens af den foreslåede opdeling af modultaksterne – ikke vil have mulighed for at bevarekontrollen med deres egen økonomi.”
Svar:
Siden 2004 hvor modultakstfinansieringen blev indført, har flere kursister gennemført dansk-uddannelse på kortere tid. En af årsagerne hertil er formentlig, at sprogcentrene har haft eninteresse i at sikre, at så mange kursister som muligt består modultestene. Det betyder, atsprogcentrene har en vis mulighed for at tilskynde kursisterne til at afslutte undervisningenpå et modul med en modultest.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk