Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64
Offentligt
764297_0001.png
764297_0002.png
Dato:Kontor:
26. november 2009Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:
09/09883JEL

Besvarelse af spørgsmål nr. 3 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. no-

vember 2009 (L 64 – bilag 3)

Spørgsmål 3:

”Ministeren bedes kommentere Dansk Flygtningehjælps bemærkninger om opdeling i start-og resultattakst, jf. Dansk Flygtningehjælps høringssvar side 3.

Svar:

Det følger af de gældende regler, at en kommunalbestyrelse betaler hele modultaksten vedmodulets begyndelse.Dette har i praksis indebåret, at kommunerne har betalt for hele undervisningen på et moduli tilfælde, hvor udlændinge kort efter at have påbegyndt undervisningen er ophørt hermed.På denne måde påføres kommunerne udgifter til danskuddannelse, der i praksis ikke gen-nemføres. Heroverfor står, at den enkelte udbyder dog samtidig har en interesse i at modta-ge betaling for samtlige udlændinge, der tilmeldes og påbegynder et modul, idet udbyderenskal afholde udgifter til undervisere, lokaler mv. Arbejdsgruppen anbefalede, at de aftaltemodultakster opdeles i to lige store takster – en modultakst og en resultattakst – således atafregningen i højere grad kan tage højde for, at nogle kursister stopper før modultest.På den baggrund indeholder lovforslaget forslag om en opdeling af de aftalte modultakster ito lige store takster (en starttakst og en sluttakst). Dette sikrer, at afregningen i højere gradkan tage højde for, at nogle kursister forlader undervisningen, før modultesten er bestået, ogat det dermed undgås, at stat og kommuner skal finansiere en undervisning, som ikke harfundet sted. Samtidig tilgodeses hensynet til den enkelte udbyders behov for en vis betalingved påbegyndelse af modulundervisningen.Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til den foreslåede opdeling af modultaksten i enstarttakst, der udbetales, når kursisten påbegynder undervisningen, og en sluttakst, der ud-betales, når den pågældende har bestået modultesten, vedrører især spørgsmålet om, hvad
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
den foreslåede regel vil betyde for eksisterende driftsaftaler, som er indgået under andre for-udsætninger.Denne situation er der nu taget højde for i lovforslaget. Efter høringen er der – bl.a. for atimødekomme Dansk Flygtningehjælps bemærkninger – indsat en ny bestemmelse i lovfor-slagets § 2, stk. 5, hvorefter driftsaftaler, som er indgået mellem en kommunalbestyrelse ogen udbyder af danskuddannelse før lovens ikrafttræden, senest inden udgangen af 2014skal være i overensstemmelse med reglen om opdeling af modultaksten. Kommuner og ud-bydere af danskuddannelse vil derfor have en forholdsvis lang overgangsperiode til at indret-te sig på den nye retstilstand.Dansk Flygtningehjælp nævner endvidere, at flygtningehjælpen har erfaring for, at en delkursister ophører i perioden mellem halvt gennemført og bestået modultest. Det er flygtnin-gehjælpens vurdering, at private leverandører med forslaget vil tabe penge på disse udbyde-re.Integrationsministeriet skal i den anledning bemærke, at det efter de gældende regler hen-hører under den enkelte kommunalbestyrelse og det enkelte sprogcenter at indgå aftale omstørrelsen af kommunens betaling for danskuddannelse hos sprogcentret og dermed denkonkrete modultakst.Der foretages ikke med lovforslaget ændringer i dette princip.Det vil fortsat være således, at kommunalbestyrelsen og sprogcentret aftaler den konkretemodultakst. Såfremt det enkelte sprogcenter vurderer, at de ændrede principper for betalingaf modultakst medfører en ændring i omkostningsniveauet, vil der kunne tages hensyn hertilved fastsættelsen af størrelsen af den aftalte modultakst.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk