Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64
Offentligt
765548_0001.png
765548_0002.png
Dato:Kontor:
30. november 2009Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:
09/10058JEL

Besvarelse af spørgsmål nr. 12 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 25. no-

vember 2009 (L 64)

Spørgsmål 12:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Jørgen Lørvig-Jensen fra AOF Sydfyn af24. november 2009. Herunder bedes ministeren besvare de spørgsmål, der rejses i henven-delsen, og forholde sig til Lørvig-Jensens frygt for, at der skabes et monopol i forbindelsemed udbud af sprogundervisning, jf. L 64 – bilag 5.”

Svar:

Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at selvforsørgende kursister stadig har ret til at vælge,hvilken udbyder de ønsker at gå til danskuddannelse hos. Det er et godt princip at kunnevælge selv. Det er imidlertid Ikke alle steder i landet, at der er flere udbydere at vælge imel-lem. Det skyldes, at antallet af kursister på sprogcentrene ikke er så stort som f.eks. antalletaf skoleelever i folkeskolen, som Jørgen Lørvig-Jensen nævner. Hvis antallet af udlændingei en kommune er beskedent, vil kommunen næppe være interesseret i at indgå driftsaftalermed mange udbydere, fordi dette ofte vil gøre det vanskeligt at tilrettelægge undervisningensåledes, at grupper af kursister med nogenlunde ens forudsætninger undervises sammen.Baggrunden for lovforslagets bestemmelse om, at en udbyder, som har indgået en driftsafta-le med en kommune og en kommunal udbyder tilbyder danskuddannelse inden for kommu-nens grænser, er at give kommunerne mulighed for at planlægge og styre det kommunaledanskuddannelsestilbud. I praksis har de gældende regler imidlertid vanskeliggjort kommu-nernes udbud af danskuddannelse.Et af problemerne har netop været, at muligheden for tilbud om danskuddannelse på tværsaf kommunegrænser kan hæmme incitamentet til at sende opgaven i udbud og til at byde påopgaven. Hvis en kommune sender undervisningsopgaven i udbud, kan de, der byder ind påopgaven, ikke være sikre på, om den tidligere udbyder, hvis denne taber licitationen, allige-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
vel fortsætter med en anden kommune som driftskommune. Denne viden vil kunne afholdepotentielle udbydere fra at byde på opgaven.Jeg er bestemt ikke interesseret i, at nogle udbydere har monopol på undervisningsområdet,men jeg mener, at konkurrencen mellem udbyderne varetages bedst ved, at danskuddan-nelsesopgaven jævnligt sendes i udbud. Herved får alle mulighed for at byde ind.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 6.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk