Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64
Offentligt
765540_0001.png
Dato:Kontor:
30. november 2009Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:
09/10057JEL

Besvarelse af spørgsmål nr. 11 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 25. no-

vember 2009 (L 64)

Spørgsmål 11:

”Hvilke muligheder er der for, at man som kursist kan komme til at skifte fra Dansk 1 tilDansk 2, og fra Dansk 2 til Dansk 3, hvis der er fagligt belæg for et skift, inden fx modulte-sten er bestået?”

Svar:

En kursist, der påbegynder danskuddannelse bliver indplaceret på en af de tre danskuddan-nelser på grundlag af en pædagogisk vurdering af kursistens forudsætninger og mål meduddannelsen. Hovedreglen er, at kursisten bliver på den danskuddannelse, den pågældendeer blevet indplaceret på.Hvis den oprindelige indplacering imidlertid efter en pædagogisk vurdering ikke har værethensigtsmæssig, eller hvis kursistens dansksproglige udvikling taler for en omplacering, kansprogcentret indstille til kommunen, at kursisten skifter til en anden af de tre danskuddannel-ser. Det er ikke afgørende for denne beslutning, om kursisten har bestået modultesten, derafslutter det modul, som den pågældende aktuelt er indplaceret på.Normalt udbetaler kommunen kun modultaksten for en kursist én gang pr. modul. Dog kanmodultaksten betales to gange for et modul, hvor en fortsættelse af undervisningen påsamme modul er begrundet i væsentlige hensyn til kursistens mulighed for at gennemføredanskuddannelsen, f.eks. ved kursistens flytning til en anden kommune og ved udbyderskift iøvrigt, før målene for det modul, vedkommende er indplaceret på, er nået, og ved overflyt-ning fra én danskuddannelse til en anden.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk