Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017JFL40252
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 79 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. no-vember 2009.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 79 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfattende
forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6/11-09 fraCenter for Rets- og Politiforskning, jf. L 49 - bilag 16.”
Svar:
Center for Rets- og Politiforskning anfører bl.a., at det er retssikker-hedsmæssigt betænkeligt, at overtrædelser af straffelovens § 134 a skalkunne være en skærpende omstændighed for andre lovovertrædelser(f.eks. hærværk) begået af personer, som ikke selv er tiltalt for overtræ-delse af straffelovens § 134 a. Centeret anfører endvidere, at det kanfrygtes, at reglerne ikke vil virke efter hensigten, men vil kunne have denmodsatte effekt, og at reglerne også vil kunne få betydning for fremtidigefaglige aktioner. Centeret rejser også spørgsmål om forholdet til grundlo-ven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, læggesder som led i en styrkelse af indsatsen mod omfattende forstyrrelse af denoffentlige ro og orden mv. op til en væsentlig skærpelse af straffene bl.a.for overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre bl.a. politietsarbejde og for hærværk efter straffelovens § 291, som sker i forbindelsemed omfattende uroligheder mv.De foreslåede strafskærpelser finder alene anvendelse på forhold, sombegås, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området foregårgrov forstyrrelse af offentlig ro og orden. Den nærmere afgrænsning her-af er beskrevet i lovforslagets bemærkninger, og det fremgår heraf, at deforeslåede strafskærpelsesregler alene finder anvendelse, hvis der er entidsmæssig og geografisk sammenhæng mellem overtrædelsen og dengrove forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Det er endvidere en for-udsætning, at den pågældende har forsæt (f.eks. kendskab) til, at der iområdet foregår sådanne uroligheder.Lovforslaget indebærer ingen nykriminalisering af handlinger, som i dager lovlige. Lovforslaget er således ikke udtryk for, at en person gøresstrafferetligt ansvarlig for andres handlinger, men at de pågældende uro-ligheder – som han eller hun skal kende til – indgår som en skærpendeomstændigheder ved fastsættelsen af straffen for handlinger, som allere-2
de i dag er strafbare, jf. i øvrigt besvarelsen af spørgsmål nr. 38 fra Fol-ketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.Om forholdet mellem de foreslåede regler og grundlovens § 79 om for-samlingsfriheden henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 18 fra Folke-tingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.For så vidt angår det anførte om Den Europæiske Menneskerettigheds-konvention henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 16, 24 og 26 fraFolketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.Med hensyn til de foreslåede reglers betydning for faglige aktioner hen-vises til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 og 7 fra Folketingets Retsudvalgvedrørende lovforslaget.
3