Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017JFL40240
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfattende
forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):
”Hvordan skal domstolenes praktisk skulle kunne håndteremasseanholdelser, som der lægges op til i lovforslaget, bådelogistisk, mht. domsmænd og økonomisk?”Svar:
Med lovforslaget lægges der op til en væsentlig skærpelse af bl.a. straf-fen for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre politietsarbejde mv. og straffelovens § 291 om hærværk, som begås i forbindelsemed grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden.Det forudsættes i den forbindelse, at der i disse tilfælde ved fastsættelsenaf straffen for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 3, tages udgangs-punkt i et strafniveau på 40 dages fængsel i førstegangstilfælde. Detteindebærer bl.a., at der i sådanne sager, hvor overtrædelsen forventes atville medføre en straf på mere end 30 dages fængsel, vil kunne ske vare-tægtsfængsling efter reglerne i retsplejelovens § 762, stk. 1, hvis betin-gelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Varetægtsfængsling vil efter en kon-kret vurdering af den pågældendes sag f.eks. kunne ske, hvis der efter detoplyste om sigtedes forhold er bestemte grunde til at frygte, at vedkom-mende på fri fod vil begå nye lovovertrædelser, jf. retsplejelovens § 762,stk. 1, nr. 2.Allerede efter de gældende regler vil der i forbindelse med omfattendeuroligheder kunne opstå spørgsmål om varetægtsfængsling af et stort an-tal personer, som er anholdt f.eks. for overtrædelse af straffelovens §119, stk. 1, om vold mv. mod politiet og/eller straffelovens § 134 a omdeltagere i grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Herudover vilder med lovforslaget afhængig af de konkrete omstændigheder kunneopstå spørgsmål om varetægtsfængsling f.eks. af et større antal personer,som har overtrådt straffelovens § 119, stk. 3, i en situation omfattet afden foreslåede strafskærpelsesbestemmelse.Om den praktiske håndtering af sådanne situationer henvises til besvarel-sen af spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovfor-slaget. Af besvarelsen fremgår bl.a., at Københavns Byret har udarbejdeten beredskabsplan for COP 15, der iværksættes i tilfælde af, at anklage-myndigheden begærer mange mennesker varetægtsfængslet.2
For så vidt angår lovforslagets økonomiske og administrative konsekven-ser for domstolene kan Justitsministeriet henvise til besvarelsen afspørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.Som det fremgår heraf, er det Justitsministeriets vurdering, at de økono-miske og administrative konsekvenser af lovforslaget vil kunne håndteresinden for domstolenes samlede økonomiske rammer.
3