Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
761814_0001.png
761814_0002.png
761814_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
24. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017SVI40392
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 161 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina LorentzenDehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 161 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styr-

ket indsats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.)

(L 49):

”Ministeren bedes give 5 typeeksempler på, det der er tænktpå i forbindelse med udarbejdelsen af forslaget om hvornåren persons handlinger/passivitet ville kunne være omfattet afde foreslåede skærpelser og eksempler på hvornår de vil kun-ne være straffri.”

Svar:

Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 75 og 153 fra Folketin-gets Retsudvalg vedrørende lovforslaget, vil de foreslåede strafskærpel-sesregler i givet fald finde anvendelse ved overtrædelser af straffelovens§ 119, stk. 3, om at hindre politiets arbejde mv. og § 291 om hærværk,når overtrædelserne begås i forbindelse med grov forstyrrelse af den of-fentlige ro og orden.De foreslåede strafskærpelsesregler vil f.eks. kunne anvendes i tilfælde,hvor der sker grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden, f.eks. hvorder af adskillige personer kastes sten og fyrværkeri mod politiet, og hvorder begås omfattende hærværk i området. De foreslåede regler vil i givetfald finde anvendelse med hensyn til personer, som i området f.eks. søgerat hindre politipersonales eller redningsmandskabs adgang til området(eksempelvis ved at ”hægte sig sammen” for at blokere adgangsvejemv.), med hensyn til personer, som i fællesskab søger at hindre politiet iat anholde dem ved f.eks. at holde fast i hinanden, med hensyn til perso-ner, som søger at hindre politiets anholdelse af en eller flere uromagere,eller med hensyn til deltagere i uroligheder, som forsøger at undgå an-holdelse ved at holde fast i genstande mv. (straffelovens § 119, stk. 3).De foreslåede strafskærpelsesregler vil tilsvarende i givet fald finde an-vendelse med hensyn til personer, der begår hærværk, f.eks. afbrændercontainere eller smadrer ruder i området, uanset om de pågældende per-soner kan anses for egentlige deltagere i urolighederne.Hvis lovforslaget vedtages, vil der blive foretaget en ændring af ordens-bekendtgørelsen med henblik på tilsvarende at forhøje bødestraffen forpersoner, som overtræder ordensbekendtgørelsens §§ 3 og 4 i forbindelsemed, at der i området er grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden.2
Dette vil i givet fald f.eks. omfatte personer, der i området deltager iskrigen, råben eller anden støjende, voldelig eller fornærmelig optræden,der er egnet til at forstyrre den offentlige orden (§ 3 om gadeuorden), el-ler som i området er deltagere i en sammenstimlen, der er egnet til at for-styrre den offentlige orden (§ 4).Personer, som overtræder de nævnte bestemmelser, vil som udgangs-punkt ikke kunne være straffri, medmindre de f.eks. er under den krimi-nelle lavalder, jf. straffelovens § 15, eller er utilregnelige, jf. straffelo-vens § 16.
3