Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 46
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-405-00007Den 24. november 2009
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 16. november 2009stillet følgende spørgsmål nr. 3 til L 46 - forslag til lov om vurdering og sty-ring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer, som hermed besva-res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).Spørgsmål 3
Vil ministeren redegøre for interessekonflikterne mellem dette lovforslag ognaturbeskyttelsesinteresser?Svar
Der er naturværdier knyttet til mange især lavtliggende områder, som kanblive påvirket af oversvømmelser og eventuelle foranstaltninger til at imø-degå oversvømmelser. Det gælder f.eks. i ådale, som rummer vigtige natur-typer og levesteder for arter. Mange af disse områder er generelt beskyttetefter naturbeskyttelseslovens § 3 og store arealer er udpeget som internati-onale naturbeskyttelsesområder (Natura 2000).Det indgår som en del af formålet i lovforslaget, at hensigten bl.a. er at ned-bringe de negative følger af oversvømmelser for miljøet. Det fremgår ogsåaf kravene i lovforslagets bilag 2 til den kommunale udarbejdelse af risiko-styringsplaner, at naturbevaring indgår som et aspekt, der skal tages i be-tragtning, når det er relevant.En målrettet planlægning af styring af oversvømmelsesrisikoen, derhar integreret hensynet til naturinteresser, vil i hovedreglen kunne afværgeeventuelle skader på natur, når der skal gennemføres foranstaltninger til atafværge oversvømmelser. Der vil i flere tilfælde kunne opnås synergi-effekter, hvor evt. foranstaltninger med henblik på at afværge oversvøm-melser kan forbedre naturindholdet i landskabet, f.eks. hvor der inddragesnye arealer uden væsentlige naturinteresser som "oversvømmelsesområ-der", eller hvor der anvendes "naturnære" afværgeforanstaltninger, f.eks.genskabelse af naturlig hydrologi i vandløbene eller genskabelse af tidligeremoseområder.Lovforslaget indeholder ikke selvstændig hjemmel til iværksættelse af for-anstaltninger, som indgår i en risikostyringsplan, hvorfor der ikke ændres påden gældende regulering af naturbeskyttelsen.Desuden er det med lovforslagets § 14 hensigten, at risikostyringsplanernebliver omfattet af de særlige regler for planer og projekter, der i sig selv elleri forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke internationale na-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
turbeskyttelsesområder væsentligt (Natura 2000-områder). Sådanne planerskal vurderes for deres konsekvenser på de arter og naturtyper, som Natura2000-områderne er udpeget for at beskytte. Medmindre skade på arterneog naturtyperne kan afvises, kan planerne som udgangspunkt ikke vedta-ges. Udarbejdelse af risikostyringsplaner vil blive optaget på listen over mil-jømyndighedsopgaver, som fremgår af Miljøministeriets bekendtgørelse omudpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområdersamt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen), og som dermedblive omfattet af kravet om konsekvensvurdering m.v.
Troels Lund Poulsen/ Helle Pilsgaard
2