Kommunaludvalget 2009-10
L 34
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
HVM/ J.nr. 2009-8289
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 9. novem-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 4 (L 34).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn.
Spørgsmål nr. 4:”Ministeren bedes oplyse om, hvilke grupper - herunder svage, ældre ogHandicappede - som kan forventes at få særlige problemer med en over-gang til udelukkende elektroniske udgaver af dagsordener, bilag og andeninformation.”
Svar:Indledningsvis bemærkes, at forslaget om at fjerne kravet om lovpligtig an-noncering i den lokale presse af kommunalbestyrelsens mødeplan og ordi-nære møder og at fjerne kravet om lovpligtig fremlæggelse et eller flere ste-der i kommunen af sagsfortegnelsen til kommunalbestyrelsens møder ikkehindrer kommunalbestyrelsen i at træffe beslutning om at opretholde denævnte offentliggørelsesmåder. Formålet med forslaget er at give kommu-nalbestyrelsen fuld frihed til at vælge netop den offentliggørelsesmåde, somden finder bedst egnet til at sikre udbredelsen af netop den type oplysning,der er tale om, herunder elektronisk offentliggørelse på kommunens hjem-meside.Hvis kommunalbestyrelsen vælger at overgå til elektronisk formidling, skalkommunalbestyrelsen være særligt opmærksom på behovet for tilgængelig-hed for alle brugere af de informationer, der formidles via internettet. Dettefremgår også af lovforslagets bemærkninger.Digital tilgængelighed er en afgørende forudsætning for elektronisk formid-ling af oplysninger. Det betyder, at brugere skal kunne anvende deres even-
2
tuelle kompenserende hjælpemidler, f.eks. oplæsningsprogrammer ellerforstørrelsesprogrammer. Det er afgørende i den forbindelse, at en rækkedesign og konstruktionsmæssige principper overholdes.Indenrigs- og Socialministeriet skal i den forbindelse henvise til aftalen fraoktober 2007 mellem regeringen, KL og Danske Regioner vedrørende an-vendelse af obligatoriske, åbne standarder for software i det offentlige. Afta-len betyder blandt andet, at alle offentlige myndigheder skal sikre, at der,ved væsentlige ændringer af offentlige hjemmesider og ved udvikling af nyehjemmesider efter 1. januar 2008, sker en overholdelse af tilgængeligheds-standarden.Det forhold, at der kan være borgere, som ikke kan eller vil anvende pc oginternet, kan give kommunerne anledning til at overveje at kombinere offent-liggørelsen af oplysninger på internettet med offentliggørelse på andre må-der. Dette fremgår af lovforslagets bemærkninger. Det kan f.eks. være frem-læggelse i papirform på rådhuset eller i kommunens borgerservicecenter, påkommunens biblioteker eller på andre kommunale institutioner.Det skal i den anledning bemærkes, at borgere, som ikke har adgang til pcog internet, har mulighed for at henvende sig på et bibliotek med henblik påat få adgang til internettet samt vejledning om brugen heraf.Der er i øvrigt allerede i dag visse oplysninger, som efter nyere bestemmel-ser i den kommunale styrelseslov skal offentliggøres, hvor der ikke stillesformkrav til offentliggørelsen. Det drejer sig om kvalitetskontrakter, udbuds-strategier, opfølgende redegørelser heraf samt offentliggørelse af kommu-nalbestyrelsesmedlemmers og kommunalt ansattes vederlag for andrehverv. Offentliggørelse af disse oplysninger kan således allerede ske påkommunens hjemmeside. Det er således ikke noget nyt, at kommunalbesty-relserne skal sikre tilgængeligheden af oplysninger på hjemmesider blandtandet igennem åbne standarder.
Karen Ellemann/ Christian Vigh