Retsudvalget 2009-10
L 30
Offentligt
760382_0001.png
760382_0002.png
760382_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. november 2009Procesretskontoret2009-740-0371MSP40747
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om rets-afgifter (Dommeruddannelse, transmission af tekst under retsmøder, friproces i sager om ægteskab eller forældremyndighed og retsafgifter i fo-gedsager) (L 30), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-steren den 3. november 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-lene Harpsøe (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov

om retsafgifter (Dommeruddannelse, transmission af tekst under

retsmøder, fri proces i sager om ægteskab eller forældremyndighed

og retsafgifter i fogedsager) (L 30):

”Under henvisning til lovforslagets afsnit om at give bemyn-digelse af andre akademikere end dommerfuldmægtige til atbehandle tinglysningssager, bedes ministeren redegøre for,hvilke opgaver, som man forventer, akademikerne vil og skalkunne behandle samt hvilke opgaver, der oprindeligt harskulle udføres af en dommer eller dommerfuldmægtig, mennu overlades til en akademiker?”

Svar:

Som anført i lovforslagets pkt. 2.4.2 består de akademiske medarbejderesarbejdsopgaver bl.a. i behandling af sager om rettigheder over fast ejen-dom, biler, andelsboliger og af ægtepagter, testamenter mv., forberedelseaf retsafgørelser i de tvister og kæresager, der opstår ved behandling aftinglysningsekspeditionerne, og systematisering og formidling af videnom tinglysningsekspeditioner og formueret både internt og eksternt. Her-udover bistår de pågældende medarbejdere præsidenten og sekretariats-chefen med sager af generel eller administrativ karakter og med tilrette-læggelse og gennemførelse af overgangen til det nye digitale tinglys-ningssystem.Som anført i lovforslagets pkt. 2.4.1 er det i forarbejderne til den gæl-dende bestemmelse i retsplejelovens § 19, stk. 4, der tidligere var § 17 a,stk. 2, forudsat, at der kan gives bemyndigelse til at underskrive tinglys-ningspåtegninger i de rutineprægede tinglysningsforretninger, og at be-myndigelsesadgangen omfatter sædvanlige ekspeditioner, herunder af-visninger af dokumenter fra tinglysning samt lysning med frist eller rets-anmærkning, jf. FT 1981-82, tillæg A, 2. samling, sp. 3870 og 3872.Da formålet med den gældende bemyndigelsesbestemmelse således er, atandre personer end retsassessorer og dommerfuldmægtige kan bemyndi-ges til at underskrive tinglysningspåtegninger i de rutineprægede tinglys-ningsforretninger, kan der være tvivl om, hvorvidt den gældende be-stemmelse omfatter de arbejdsopgaver, som de akademiske medarbejderevaretager ved Tinglysningsretten.
2
Med lovforslaget foreslås det derfor at præcisere i retsplejelovens § 19,stk. 4, at andre personer end retsassessorer og dommerfuldmægtige kanbemyndiges til at behandle alle tingslysningssager, uanset om de kan an-ses for at være ”rutineprægede” eller ”sædvanlige”.Det vil fortsat kun være udnævnte dommere, retsassessorer og dommer-fuldmægtige, der kan træffe afgørelse i tvister. Dette medfører, at indsi-gelser mod en tinglysningsekspedition, der er foretaget af andre personer,herunder akademikere eller kontoruddannet personale, fortsat skal fore-lægges for en udnævnt dommer, retsassessor eller dommerfuldmægtiginden en kære til landsretten. Det er således lagt til grund (i overens-stemmelse med bemærkningerne til den gældende bestemmelse i retsple-jelovens § 19, stk. 4), at en udnævnt dommer, retsassessor eller dommer-fuldmægtig kan omgøre en udført tinglysningsekspedition, hvis der rejseskæremål mod ekspeditionen.
3