Kulturudvalget 2009-10
L 26
Offentligt
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
20. november 2009Hermed fremsendes svar på KUU L 26 spørgsmål nr. 1 (L 26 - bilag 1), Forslag til lovom ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kul-turministeriet, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 10. november 1987 efter ønskefra Pernille Frahm (Socialistisk Folkeparti).
Carina Christensen
J. NR. 2004-24099-71
Side 2
KUU L 26 spørgsmålnr. 1
(L 26 - bilag 1 ), Forslag til lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddan-nelsesinstitutioner under KulturministerietSkrivelse af 28. oktober 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pernille Frahm (SF).Spørgsmål:
” Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Danmarks Designskole, jf. KUU L 26- bilag 1, og især deres bemærkninger for så vidt angår § 2a og § 13, stk. 5.”Svar:
Det glæder mig, at Danmarks Designskole i sit høringssvar hilser såvel den foreslåedeændring af skolens status til højere videregående uddannelse som fusionen med Glas-og Keramikskolen på Bornholm velkommen.Danmarks Designskole foreslår desuden en ændret formulering af lovforslagets § 2a ,der vedrører skolens fremtidige opgaver. Danmarks Designskole ønsker således ikke, atskolen i loven forpligtes til at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Skolen er enigi, at uddannelserne hviler på et kunstnerisk grundlag, men finder, at en formulering,der ligestiller videnskabelig forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed, ikkeretvisende afspejler det forsknings- og udviklingsarbejde, der aktuelt pågår i regi afskolen.Det er karakteristisk, at de kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet hvilerpå både et kunstnerisk og videnskabeligt grundlag. Vægtningen af disse to videns-grundlag er forskellige på de enkelte uddannelser. Blandt andet i lyset af den øgedeinternationalisering er en række af uddannelserne inde i aktuelle udviklingsprocesser,der bidrager til at øge disse uddannelsers forskningsmæssige orientering. Det er ogsåtilfældet på Danmarks Designskole.Det er imidlertid centralt, at de kunstneriske uddannelser – foruden en øget forsk-ningsmæssig orientering – fortsat forpligtes til at varetage kunstnerisk udviklingsar-bejde. Dette erkendelsesgrundlag – det kunstneriske – skal således fortsat udvikles ogbidrage til uddannelsen af designere fra Danmarks Designskole.Med formuleringen i lovforslaget kan Danmarks Designskole både udføre udviklingsar-bejde, der hviler på et kunstnerisk, såvel som et videnskabeligt grundlag. I en efterføl-gende uddannelsesbekendtgørelse vil det nærmere omfang af det kunstnerisk udvik-lingsarbejde blive fastlagt. Lovforslagets formulering svarer til den formulering, dergælder for arkitektskolerne, der – uagtet at den videnskabelige udvikling på skolerneaccelereres – fastholder et kunstnerisk vidensgrundlag. Dette bør også være tilfældetfor Danmarks Designskole, hvorfor lovens beskrivelse af de opgaver, som DanmarksDesignskole skal løse fremover, også skal rumme de kunstneriske udviklingsaktiviteter.
Side 3
I Danmarks Designskoles høringssvar fremgår det endvidere, at Danmarks Designskoletolker §13, stk. 4, og stk. 5, som en hjemmel og ikke en forpligtigelse til at opkrævegebyr. Kulturministeriet er enig i dette forhold.Endvidere foreslog Danmarks Designskole, at der i § 13 skete en præcisering, sådan atgebyret pr. elev på 2000 kr. vedrører elever på glaslinien og keramiklinien påkunst-håndværkeruddannelsen.I det fremsatte lovforslag er dette imødekommet dog med eneksplicitering af, at det er kunsthåndværkeruddannelsen påDanmarks Designskole.Tekstafsnittet om gebyrernes størrelse er dog flyttet til lovforslagets bemærkninger afordensmæssige grunde.