Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
J.nr. 2009-511-0042Dato: 9. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).
Hermed svar på spørgsmål nr. 69 af 9. december 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Anders Samuelsen (AL).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 69:
”Kan ministeren bekræfte, at montering af åbne partikelfiltre på dieselbiler – udover at denmiljømæssige gevinst ved åbne partikelfiltre anses for tvivlsom – tillige medfører forringe-de køreegenskaber og dårligere brændstofsøkonomi (bilen kører kortere på literen end udenfilter)? Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for de samlede miljømæssige virkningeraf, at bilerne påmonteres de åbne filtre, når der også tages højde for de forringede køre-egenskaber og dårligere brændstofsøkonomi.”Svar:
Færdselsstyrelsen oplyser,at en korrekt montering af et åbnet partikelfilter ikke fører til forringede køreegen-skaber.Med hensyn til brændstoføkonomi, indgår det i den tyske godkendelsesordning, atet eftermonteret partikelfilter maksimalt må føre til en forhøjelse i brændstofforbru-get på 4 pct.Det fremgår imidlertid af en schweizisk undersøgelse, udført for det tyske miljømi-nisterium i 2006-2007 (også omtalt i spm.3), at der ikke kan måles nogen effekt afde eftermonterede partikelfiltre på brændstoføkonomien.Jeg henholder mig hertil og henviser i øvrigt til svaret på spørgsmål 17.
Side 2