Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
772020_0001.png
772020_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af brændstofforbrug forvisse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grønomlægning af bilbeskatningen – II).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 4. december 2009. Spørgsmå-let er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 40:

”Vil ministeren bede Miljøstyrelsen om en beregning af, hvad L 24 i sin nuværende formvil have af konsekvenser for miljøministerens luftkvalitetsplan og de bidrag fra de enkeltevirkemidler til partikelreduktion, som planen indeholder? Der ønskes en faglig redegørelsefor baggrunden og forudsætningerne for beregningen af ændringen af bidraget fra de enkel-te virkemidler.”

Svar:

Miljøstyrelsen oplyser,at L 24 i sin nuværende form forventes at bidrage med en reduktion på ca. 0,3�g/m3i partikelkoncentrationen i København og på Frederiksberg i 2011.Beregningen bygger på en antagelse om, at alle dieselpersonbiler registreret førstegang 1. januar 2002 eller senere får eftermonteret et partikelfilter med en gennem-snitlig virkningsgrad på 30 pct., samt en opgørelse af personbilernes andel af foru-reningen på 34 pct. af det samlede udslip af dieselpartikler fra trafikken på H. C.Andersens Boulevard.I effektberegningen er det ikke medtaget, at afgiften må formodes at skabe incita-ment til en hurtigere udfasning af ældre dieselpersonbiler uden partikelfilter og enhøjere andel af køb af nye person- og varebiler med partikelfilter.
Side 2