Finansudvalget 2009-10
L 225
Offentligt
895702_0001.png
895702_0002.png
895702_0003.png
J.nr. 2010-021-0029Dato: 1. oktober 2010
TilFolketinget - Finansudvalget

L 225 - Forslag til Finanslov for 2011.

Hermed sendes svar på spørgsmål 1 ad § 9 af Udvalget.
Troels Lund Poulsen
/ Jens Madsen

Spørgsmål:

Ad § 09.21.01Ministeren bedes redegøre for retningslinjerne for, hvornår kommunerne skal oversende de-res krav mod borgerne til den statslige inddrivelsesmyndighed.

Svar:

Fremgangsmåden ved kommunernes overdragelse af fordringer til inddrivelse hos restance-inddrivelsesmyndigheden er fastsat i § 2 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Fordringer overdrages som hovedregel til restanceinddrivelsesmyndigheden, når betalings-fristen er overskredet og sædvanlig rykkerprocedure er gennemført. Såfremt forholdene isærlig grad taler derfor, kan fordringer efter skyldnerens anmodning overdrages på et tidli-gere tidspunkt.
Det er overladt til den enkelte kommune at tilrettelægge opkrævningen af de kommunalefordringer under hensyntagen til de regler, der gælder i særlovgivningen for visse fordrin-ger, f.eks. vedrørende tilbagebetalingspligtig kontanthjælp. Det er også op til kommunerneat fastlægge tidspunktet og omfanget af den sædvanlige rykkerprocedure. Det er således ik-ke i lovgivningen krav, om, at der skal rykkes et bestemt antal gange for betalingen forudfor oversendelse af kravet til restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse.
Med det delte ansvar for varetagelse af opkrævnings- og inddrivelsesopgaven mellem for-dringshaverne, herunder kommunerne, og SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed, erdet selvsagt kommunernes ansvar at tilrettelægge en hensigtsmæssig og effektiv opkræv-ning af de kommunale krav, herunder sørge for at kravene sendes til inddrivelse i SKAT,når opkrævningsmulighederne reelt er udtømt.
Samtidig er det et fælles ansvar, at den samlede opkrævnings- og inddrivelsesopgave løseseffektivt, og på den baggrund blev det som et led i aftalen om kommunernes økonomi for2010 mellem regeringen og Kommunernes Landsforening aftalt at nedsætte en fælles ar-bejdsgruppe med Skatteministeriet og KL. Det er i kommuneaftalen for 2011 aftalt at vide-reføre dette samarbejde.
Den fælles arbejdsgruppe har afdækket en række initiativer, som kan medvirke til at styrkeden fælles opkrævnings- og inddrivelsesopgave. Arbejdet har til formål at udarbejde ”bestpractice” anbefalinger, som kan implementeres gennem fælles udmeldinger fra Skattemini-steriet og KL med henblik på at effektivisere den fælles opkrævnings- og inddrivelsesopga-ve, så der sker stadige forbedringer af opkrævningen og inddrivelsen af de kommunale re-stancer. Det handler bl.a. om ensretning og effektivisering af opkrævningsområdet, såledesat samspillet mellem inddrivelses- og opkrævningsprocedurer generelt sikrer, at løsning afopgaven målrettes og effektiviseres overfor de skyldnere, der kan betale.
Side 2
Side 3