Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 224
Offentligt
866764_0001.png
866764_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.18 (L 224 - bilag 4), som hermed besvares.
21. Juni 2010J.nr. 2010-0009910

Spørgsmål nr. 18:

”Ministeren bedes kommentere den problemstilling, der skitseres i henvendelsenomdelt på L 224 - bilag 4, og i den forbindelse bedes ministeren be- eller afkræfte,at ændringerne af dagpengeregler kan få den konsekvens, at det ikke vil kunnebetale sig at arbejde?”

Endeligt svar:

Nedsættelsen af dagpengeperioden træder i kraft den 1. juli 2010. Efter denne datohar alle, der påbegynder en (ny) dagpengeperiode ret til dagpenge i 2 år inden for 3år.Hvis man har påbegyndt en dagpengeperiode før den 1. juli 2010, bevarer manretten til dagpenge efter de hidtil gældende regler. Efter den 1. juli 2010 kan derdog højest udbetales dagpenge i sammenlagt 2 år inden for den pågældendesresterende referenceperiode.Harmoniseringen af beskæftigelseskravet træder i kraft den 2. juli 2012, dvs. atman – for at påbegynde en ny dagpengeperiode den 2. juli 2012 eller herefter – skalhave haft 52 ugers beskæftigelse på fuld tid inden for de seneste 3 år. Hvis ensdagpengeret er opbrugt inden den 2. juli 2012, kan man påbegynde en nydagpengeperiode inden denne dato ved at have haft 26 ugers beskæftigelse på fuldtid inden for de seneste 3 år. Man kan imidlertid ikke påbegynde endagpengeperiode på en søndag. Derfor vil man – hvis ens dagpengeperiode udløbersøndag den 1. juli 2012 – først kunne påbegynde en ny dagpengeperiode den 2. juli2012.Der kan konstrueres mange eksempler på, hvordan ikrafttrædelsesreglerne i de tonævnte forslag i dagpengereformen konkret kan spille sammen, herunder påhvordan de vil kunne komme til at berøre den enkelte.Der vil således kunne konstrueres eksempler på, hvordan nogle personer vil haveopbrugt deres dagpengeret før den 1. juli 2012, forudsat de er uafbrudt ledige, mensandre vil opbruge deres dagpengeret efter den 1. juli 2012, f.eks. fordi de går iarbejde og derfor stadig har dagpenge tilbage at bruge af efter denne dato. Og at
disse personer således bliver berørt forskelligt af forslaget om at harmoniserebeskæftigelseskravet.Jeg kan hertil sige, at vi har valgt at lave ikrafttrædelsesreglerne på en sådan måde,at alle har god tid til at indrette sig på disse to forslag i dagpengereformen.Det har vi selvfølgelig gjort for, at den enkelte allerede nu kan indrette sig på, hvadder skal til, for at den pågældende – gennem beskæftigelse – kan bevare sin ret tildagpenge. Ikke for at den enkelte kan spekulere i at være ledig fra nu af og indtil,forslagene træder i kraft.Og jeg vil da på det bestemteste gå ud fra og opfordre til, at jobcentre, a-kasser ogselvfølgelig den ledige selv – uanset hvad man måtte mene om dagpengereformen– holder fokus på, at den enkelte skal i job hurtigst muligt, og at det både på kort oglang sigt kan betale sig at arbejde.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2