Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 222
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København KBeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 8. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.111 (L 222), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil An-dersen (SF).
9. juni 2010
J.nr. 2010-009637
”I forlængelse af svaret på L 222 - spørgsmål 26, side 2 nederst og side 3 bedesministeren oplyse følgende:- hvad er det konkrete indhold af den aktuelle viden om ledighedens sammensæt-ning, som ministerens svar bygger på?- Hvad er det konkrete indhold af den viden om ledighedens tidligere sammensæt-ning, som ministerens svar bygger på?- Hvad er det konkrete indhold af den viden om den strukturelt betingede ledighed,som ministerens svar bygger på?- Hvad er det konkrete indhold af erfaringer og analyser af, hvad der sker op moddagpengeperiodens indhold og senere, som ministerens svar bygger på?- Hvor stor er den forventede andel med længerevarende ledighed baseret på dengennemsnitlige fordeling i hvilke år, og med hvilken samlet ledighedsprocent i deenkelte år, der lægges til grund for gennemsnitsberegningen?- Hvordan ser det konkrete regnestykke herefter ud, og hvor stor er målgruppensom slutresultat?- Hvordan foretages omregningen til strukturelt ledighedsniveau herefter - og hvor-dan ser selve regnestykket ud?- På hvilke punkter svarer ministerens analyser (herunder analyseforudsætninger)af ledige, der falder for dagpengene varighedsbegrænsning, til Arbejdsmarkeds-kommissionens beregninger - og på hvilke punkter adskiller den sig fra kommissi-onens beregninger?- På hvilke punkter svarer ministerens beregning af, at omkring halvdelen af mål-gruppen kommer i arbejde (hvor mange er det helt præcist?), til vismændenes be-regninger - og på hvilke punkter adskiller den sig fra vismændenes?- Hvor mange vil ifølge ministeriets regnestykke helt præcist (1) komme i arbejdeigen, (2) være på dagpenge igen (under forudsætning af uændret genoptjeningsret),(3) være henvist til kontanthjælp som eneste potentielle overførselsindkomst (4)modtage kontanthjælp (5) være "selvforsørgende", dvs. uden egen indtægt fra of-fentlige ydelser, eget arbejde eller ægtefælles forsørgelse, (6) påbegynde en uddan-nelse og (7) overgå til andre ydelser?”Endeligt svar:
Spørgsmålet dækker over en række forskelligartede spørgsmål, som besvares i denrækkefølge, de er stillet. For overskuelighedens skyld er hvert afsnit af spørgsmålnummereret.
(1-2)Såvel den aktuelle som tidligere viden om ledighedens sammensætning i dagpen-gesystemet er baseret på registeropgørelser over dagpengemodtagelsen, heraf va-righeden jf. gældende regler (dagpengeanciennitet). For en nærmere redegørelsehenvises til besvarelsen af spørgsmål 43, hvor dagpengemodtagerne er fordelt efteranciennitet, køn, alder, a-kasser og kommuner for perioden 2004-2009.(3)Niveauet for den strukturelle ledighed er baseret på Finansministeriets seneste skønfra Økonomisk Redegørelse, maj 2010. Her vurderes den strukturelle ledighed til atudgøre knap 3� pct. af arbejdsstyrken i 2010 og 2011.(4)Der er i tidligere besvarelser redegjort for, hvad tidligere erfaringer og resultaterhar peget på med hensyn til, hvad der sker op mod dagpengeperiodens ophør. Dissebaserer sig blandt andet på rapporter fra vismændene og Arbejdsmarkedskommis-sionen. Se bl.a. svarene på spørgsmål 26 og 34.Forslaget om at afkorte dagpengeperioden til 2 år vil reducere risikoen for langva-rige ledighedsforløb over 2 år. Det styrker strukturerne på det danske arbejdsmar-ked og er til gavn for den enkeltes chance for at være i beskæftigelse. Det er i cen-trum af den danske flexicurity-model.(5)For så vidt angår de direkte økonomiske konsekvenser i lovforslaget lægges ledig-hedsskønnet for 2011 til grund. Der skønnes her 135.000 ledige svarende til en le-dighedsprocent på knap 5 pct. af arbejdsstyrken, som det fremgår af ØkonomiskRedegørelse, maj 2010. Det skønnes, at ca. 115.000 af disse ledige er i dagpenge-systemet. Det skønnes videre, at der herudover vil være ca. 35.000 forsikrede ledi-ge i aktivering. Der tages på den baggrund udgangspunkt i en bruttoledighed forforsikrede på 150.000 fuldtidspersoner. Da ledigheden på finansloven budgetteresfladt, forudsættes det i lovforslagets økonomiske bemærkninger, at bruttoledighe-den er uændret fra 2011 til 2014.Der tages herefter udgangspunkt i, at i årene 2006, 2007, 2008 og 2009 var i gen-nemsnit 18,5 pct. af de forsikrede bruttoledige indplaceret i dagpengeperioden meden anciennitet mellem 2 og 4 år.(6)Det antages herefter, at 18,5 pct. af den forudsatte bruttoledighed vil være indpla-ceret med mere end 2 års anciennitet i dagpengeperioden. Det svarer til ca. 27.700bruttoledige, der altså beregningsteknisk forudsættes at være målgruppen for for-slaget om at afkorte dagpengeperioden til 2 år.(7)For at finde den langsigtede beskæftigelseseffekt er målgruppen efterfølgende om-regnet til et strukturelt ledighedsniveau. I det omfang ledighedsskønnet i prognosenoverstiger dette niveau, er den således justeret. For 2011 vurderes ledighedsskønnetat overstige det strukturelt betingede niveau med ca. 20 pct.
2
(8-9)Som tidligere oplyst kan jeg ikke på alle punkter redegøre for, hvad hhv. Arbejds-markedskommissionen og vismændene har antaget, deres forudsætninger, eller ihvilket omfang de anvender tidligere analyser. Jeg kan kun forholde mig til, hvadder fremgår af deres publikationer.Hovedprincipperne i beregningen af beskæftigelseseffekten synes at være de sam-me. Både vismændene, Arbejdsmarkedskommissionen og ministerierne regner så-ledes med, at omkring halvdelen af målgruppen for den afkortede periode kommeri arbejde.Arbejdsmarkedskommissionens forudsætninger om målgruppen findes i rapportenVelfærd kræver arbejde,boks 3.6. Vismændenes antagelser er i et vist omfang be-skrevet i rapportenDansk Økonomi, forår 2008.Til forskel fra ministeriernes be-regninger af den ændrede adfærd indebærer vismændenes skøn imidlertid også, atflere påbegynder ordinær uddannelse.(10)Om antagelser i forhold til forventede adfærdsændringer:(1) Adfærdsændringer forventes at medføre, at hovedparten af målgruppen,svarende til omkring halvdelen, kommer i arbejde.(2) Baseret på tidligere erfaringer forventes omkring 1/3 af målgruppen atgenoptjene retten til dagpenge.(3) Målsætningen er, at ikke flere ender med at opbruge dagpengeretten. I ly-set af målgruppens størrelse vurderes omfanget dog at kunne stige til 2-4.000 personer mod ca. 1.500 i dag. Heraf skønnes det, at ca. 1/3 eller optil 1.000 ledige vil modtage kontanthjælp efter afkortningen af dagpenge-perioden.(4) Se svaret under (3)(5) Når der tages hensyn til de dynamiske effekter, skønnes det, at maksimaltca. 2.000 ledige vil blive selvforsørgende efter afkortningen af dagpenge-perioden. Med selvforsørgende menes her, at personen er uden arbejde,men ikke kan modtage kontanthjælp enten pga. ægtefællens indkomst ellerformueforhold.(6) Der er ikke skønnet over, hvor mange flere der vil påbegynde en ordinæruddannelse som følge af afkortningen af dagpengeperioden.(7) Der er ikke skønnet over, hvor mange der vil overgå til andre ydelser somfølge af afkortningen af dagpengeperioden. Det forventes dog, at det vilvære relativt få.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3