Kommunaludvalget 2009-10
L 218
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato:
NMJ/ J.nr. 2010-2654
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 3. juni2010 følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 9 (KOU L 218).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S)
Spørgsmål nr. 9:”Hvad er baggrunden for, at regeringen på den ene side udvider de individu-elle sanktioner af kommunerne i forhold til skatteudskrivning i L 218 og påden anden side udvider de kollektive sanktioner i forhold til kommunerne i L219?”Svar:Begge lovforslag er et led i regeringens opstramning af aftalesystemet medkommunerne. Det overordnede sigte med lovforslagene er at styrke kommu-nernes incitamenter til at overholde de indgåede aftaler – både på udgiftssi-den og på skattesiden.På skattesiden findes der allerede en ordning, som indebærer en kombinati-on af individuelle og kollektive nedsættelser af bloktilskuddet i tilfælde afkommunale skatteforhøjelser – eller forhøjelser ud over en aftalt ramme. Detfremsatte lovforslag (L 218) indebærer en forlængelse af de individuellenedsættelser fra 2 til 4 år. Det sigter mod at tilskynde kommunerne til, ateventuelle forhøjelser af skatten foretages ud fra mere langsigtede vurderin-ger.Udbygningen af ordningen med det betingede bloktilskud (L 219) skal ses isammenhæng med yderligere planlagte initiativer til justering af aftalesyste-met med henblik på, at de kommunale budgetter overholdes. Herved under-støttes budgetternes styringsrolle i den enkelte kommune, og den makro-økonomiske koordinering af kommunernes økonomi med den samlede sam-fundsøkonomi forbedres. Blandt disse yderligere initiativer lægges først ogfremmest op til en indførelse af et egentligt halvårsregnskab. Halvårsregn-skabet planlægges at skulle behandles og godkendes af kommunalbestyrel-
2
sen i september måned i budgetåret, og vil bl.a. muliggøre en hurtigere op-følgning på eventuelle afvigelser fra det budgetterede og forventede for det1. halvår og dermed også nedbringe risikoen for afvigelser mellem regnskabog budget på helårsbasis.Det er vurderingen, at mulighederne for at samarbejde om en budgetover-holdelse på udgiftssiden hermed styrkes. Derfor er udgangspunktet kollekti-ve nedsættelser af bloktilskuddet i tilfælde af budgetoverskridelser.På skattesiden har den hidtidige ordning været baseret på en kombination afkollektive og individuelle nedsættelser. Budgetlægningen for 2010 tyder dogpå, at kommunerne ikke i tilstrækkeligt omfang har været i stand til at sam-arbejde om en aftaleoverholdelse. På den baggrund lægges der med lov-forslaget mere vægt på den individuelle del, men princippet om en kombina-tion af individuelle og kollektive nedsættelser opretholdes.Begge ordninger skal revideres i folketingsåret 2013-14, hvor der vil værenogle års erfaring med ordningerne.
Bertel Haarder/ Nils Majgaard Jensen