Kommunaludvalget 2009-10
L 218
Offentligt
860049_0001.png
860049_0002.png
860049_0003.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato:
Fax. 72299001E-mail [email protected]
NMJ/ J.nr. 2010-2654
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 3. juni2010 følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 2 (KOU L 218).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF)
Spørgsmål nr. 2:”Ved aftalen for 2010 aftaltes en skattepulje på 5oo mio. kr. 42 kommunersøgte, men kun 17 kommuner fik delvis opfyldt deres ansøgning. Kommu-nerne hævede skatterne med 769 mio. kr. Et antal kommuner, som havdebehov for at styrke sine indtægter, blev derfor pålagt straffeforanstaltninger.Kan ministeren bekræfte, at der blandt disse var kommuner, som havde lavlikviditet og lavt serviceniveau, og at disse kommuner ud over straffesanktio-nen har måtte reducere i velfærden, og at de kæmper for at opnå balancebåde i 2010 og 2011?”Svar:Det indgik i aftalen mellem regeringen og KL af 16. juni 2009, at et mindreantal kommuner i 2010 kunne foretage en skatteforhøjelse inden for en sam-let ramme på 500 mio. kr. Regeringen og KL var enige om, at muligheden forskatteforhøjelser skulle målrettes de 10-15 kommuner, der i en særlig van-skelig situation vurderedes at have behov for en skatteforhøjelse.Der var i alt 42 kommuner, der søgte om tilladelse til skatteforhøjelser indenfor puljen. Det samlede ansøgte beløb var 2,1 mia. kr.I overensstemmelse med aftalen med KL fordelte den daværende indenrigs-og socialminister rammen for skatteforhøjelser. Rammen blev fordelt ud frafølgende kriterier, som blev udmeldt til kommunerne på forhånd:Driftsmæssig ubalance,hvor den driftsmæssige balance defineressom. forskellen mellem kommunens driftsudgifter på det skattefinan-sierede område og kommunens nettoindtægter fra skatter, tilskud,udligning og renter.
2
Udgiftspres fra demografiske forskydninger,herunder særligt somfølge af høj vækst i antal børn og/eller ældre.Udgiftspres på overførselsområdetsom følge af udviklingen i udgif-ter til blandt andet førtidspension og kontanthjælp.Finansiel sårbarhed og likviditet,herunder lav gennemsnitlig likviditetog lav finansiel balance primo 2007.Lavt investeringsniveau over flere år,dvs. lave gennemsnitlige an-lægsudgifter på det skattefinansierede område over en årrække.
På baggrund af ansøgninger fra kommunerne gav den daværende inden-rigs- og socialminister i september 2009 tilsagn til 17 kommuner om, at dekunne forhøje skatten for 2010 inden for rammen med i alt 500 mio. kr.Formålet med puljen var i overensstemmelse med aftalen at give de kom-muner, der havde et helt aktuelt pres på økonomien, mulighed for at sætteskatten op. De fastsatte kriterier skulle samlet skulle afspejle aktuelle udfor-dringer for et mindre antal kommuner. Det vil også sige, at de skulle afspejleforskellige forhold, som i kombination kan udgøre en vanskelig økonomisksituation.Derimod er der ikke tale om, at kriterierne skulle afspejle mere grundlæg-gende og vedvarende forskelle i kommunernes økonomiske vilkår. Sådanneforskelle udjævnes som bekendt gennem det kommunale udligningssystem.Udligningssystemet sigter mod at gøre det muligt for alle kommuner at kun-ne tilbyde et gennemsnitligt serviceniveau ved en skatteprocent tæt på gen-nemsnittet.Kommunernes likviditet har indgået som et af de fem anvendte kriterier, idetlav likviditet er en blandt flere indikatorer på, at en kommune aktuelt kanvære i en presset økonomisk situation.Lav likviditet var således ikke i sig selv tilstrækkeligt til at give tilladelse til atforhøje skatten inden for puljen, men det kunne i kombination med flere an-dre kriterier medvirke til, at kommunen opfyldte betingelserne for en skatte-stigning.Der er i alt 13 kommuner, der har fået en individuel nedsættelse af bloktil-skuddet som følge af en skatteforhøjelse ud over rammen for 2010. Dissekommuner er ikke generelt karakteriseret ved en dårlig likviditet. 2 af de 13kommuner havde på det pågældende tidspunkt en likviditet på under 1.000kr. pr. indbygger, mens omvendt 7 af disse kommuner havde en likviditet påover 3.000 kr. pr. indbygger.Herudover skal det bemærkes, at der for at imødegå særlige udfordringer ikommunerne endvidere blev afsat en forhøjet særtilskudspulje for 2010,hvorfra der blev ydet et tilskud til 34 kommuner.
3
Bertel Haarder/ Nils Majgaard Jensen