Skatteudvalget 2009-10
L 213
Offentligt
851159_0001.png
851159_0002.png
J.nr. 2009-311-0033Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes svar på spørgsmål 5 af 17. maj 2010.Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 5:

I "Serviceeftersyn af Forårspakken 2.0" af 5. maj 2010 i skemaet 'Oversigt over provenuvedr. serviceeftersynet', angives i række 4 'Reserve fra aftale om udligningsskat'.Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for, om reserven er at forstå som etmerprovenu i forbindelse med udligningsskatten på pensioner, og i så fald hvorledes etsådan merprovenu er i overensstemmelse med definitionen af skattestoppet fra'Skattestoppets fortolkning og implementering' af 3.april 2002?

Svar:

Det var i den oprindelige aftale for Forårspakke 2.0 aftalt, at der skulle findes et va-rigt finansieringsbidrag på 80 mio. kr. De endelige forhandlinger om udligningsskatten kompå plads i april 2010. I den model, som regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om, ud-gør det varige finansieringsbidrag fra udligningsskatten 35 mio. kr. årligt. Herudover blevder også indgået aftale om to yderligere initiativer, nemlig ”afskæring af TastSelv” og ”af-skaffelse af ægtefællefradraget til visse begrænset skattepligtige”. Disse to initiativer giveret varigt finansieringsbidrag på 90 mio. kr., og dermed bidrager aftalen samlet med et varigtprovenu på 125 mio. kr. Det er 45 mio. kr. mere i varigt provenu i forhold til, hvad prove-nuet for udligningsskatten oprindeligt var skønnet til. Hvilket er årsagen til, at der i tabelleni Serviceeftersynet fremgår 45 mio. kr. i varig virkning fra ”reserve fra aftale om udlig-ningsskat”.Det fremgår i aftalen om serviceeftersynet, at forslagene samlet bidrager med et varigtmerprovenu på 190 mio. kr. Det er en konsekvens af, at grundlaget for energiafgifterneventes at falde på linje med det langsigtede skøn, og det er dermed en skattemæssig reserve,der kommer gradvist, og som i lyset af den aktuelle økonomiske situation ikke disponeresover nu og her, jf. linie 12-14 i tabel 1 i SAU alm. del spm. 396. Derfor vil den udmønt-ning, der skal ske, på grund af skattestoppet blive gennemført på et senere tidspunkt. Der ervæsentligt at gøre helt klart, at der ikke tale om, at nogle af elementerne fra serviceeftersy-net bryder med skattestopsprincippet.
Side 2