Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
772720_0001.png
772720_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Ledøje-Smørum MenighedsrådKirkekontoretFlodvej 73E2765 Smørum
Dato4. november 2009Dok.idJ. nr.400-13Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Kære Poul JacobsenTak for dit brev vedr. den kommende Frederikssundmotorvej.Jeg vil indledningsvist udtrykke stor forståelse over for bekymringen for land-skabet og miljøet omkring kirken i lyset af en kommende motortrafikvej i densnærhed.Selvom nye vejforbindelser i det åbne land indpasses i landskabet på en sådanmåde, at ejendomme og de værdifulde natur- og kulturlandskaber berøresmindst muligt, vil de indebære, at nogle bygningsanlæg skal eksproprieres, ogdet har ikke været muligt at friholde alle områder med værdifulde natur- ogkulturlandskaber.Tværvej udgør en vigtig forbindelsesvej til motorvejen i lovforslaget om Frede-rikssundmotorvejen, og den er en nødvendig forudsætning for at kunne gen-nemføre en etapeafslutning af motorvejens 2. etape.Vejdirektoratet har i VVM-undersøgelsen af en motorvej til Frederikssund fra2002 undersøgt forskellige løsningsmuligheder og de miljømæssige, trafikaleog økonomiske konsekvenser heraf. I VVM-undersøgelsen har man således setpå en linjeføring såvel øst som vest for Smørumovre for en tværvejsforbindelsefra motorvejen til Kildedal station.Vejdirektoratet har oplyst, at tværvejen er placeret øst for Smørumovre i Ho-vedforslag 1, bl.a. fordi en linjeføring vest for Smørumovre vil medføre mereomvejskørsel (en ca. 4,6 km længere rute) for trafik mod København. Der vilnavnlig af denne årsag ikke ske så stor en aflastning af Frederikssundsvej, somhvis tværvejen anlægges øst for Smørumovre.Endvidere vil tværvejen med en placering vest for Smørumovre være beliggen-de i større afstand fra Smørumovre og Smørumnedre, men vil til gengældkomme til at ligge umiddelbart øst for landsbyen Hove.Jeg har været ude i området og set, hvordan en kommende tværvej ifølge lov-forslaget vil forløbe mellem Smørumovre og Smørumnedre.For at nedbringe barrierevirkningen er det meningen, at Skebjergvej, stiforbin-delsen langs denne samt Kirkevangen føres over Tværvej. Kirkevangen føres
over som en stiforbindelse. Med disse foreslåede vej- og stioverføringer bliverdet ikke meget vanskeligere lokalt at bevæge sig til fods, på cykel eller i bil mel-lem Smørumnedre, Smørumovre og Ledøje, end det er i dag. Omvejskørslen forkirkegængerne vil være relativt begrænset som følge heraf.Vejdirektoratet har oplyst, at Tværvej vil ligge i en afstand af ca. 350 meter frakirken og ca. 300 meter fra kirkegården og berører derfor ikke kirkebeskyttel-seszonen.Ud fra støjberegninger fra VVM-undersøgelsen forventes, at støjniveauet fratrafikken fra Tværvej vil være mindre end 53 decibel ved Smørum Kirke. Det erunder grænseværdien for støjbelastning. Det skal samtidig bemærkes, at anlægaf Frederikssundmotorvejen og Tværvej vil medføre, at trafikmængden aflastesmed ca. 1.700 biler pr. dag på Skebjergvej, der forløber umiddelbart forbi kir-kegården og kirken.På strækningen mellem Smørumovre og Smørumnedre er Tværvej endvidereudformet således, at den ligger i afgravning 6-7 meter under det omgivende ter-ræn. Herved mindskes den visuelle effekt og støjudbredelsen fra trafikken.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed