Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
765377_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. november 2009004-U18-1404
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål52 vedr. L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 52:

"Ministeren bedes uddybe, som forespurgt i § 20 spørgsmål (2008-09) – S3009 og igen i L 2 - spm. 9, hvorfor der ved anlægget af Frederikssundsmotor-vejen fraviges, at den højest tilladte hastighed bliver 130 km/t, og ikke de 110km/t, der er gængs ved motorveje med relativt kort afstand mellem tilslut-ningsanlæggene."

Svar:

Det er uklart for mig, hvad der menes med spørgsmålet.Frederikssundmotorvejen gennem åbent land er kurvemæssigt dimensionerettil en hastighed på 130 km/t. Frederikssundmotorvejen er beliggende langs enrække byområder i Frederikssundfingeren og skal trafikbetjene disse. Motorve-jen vil skulle forbindes til Motorring 4 og rute 6. Det betyder, at der skal etable-res mange tilslutningsanlæg for at give adgang til bysamfundene langs vejen.Dette indebærer endvidere, at motorvejen anlægges med relativt kort afstandmellem tilslutningsanlæggene i forhold til almindelig standard for veje gennemdet åbne land. Af denne årsag kan det på visse strækninger være problematiskmed en tilladt hastighedsgrænse på 130 km/t. Til sammenligning har motorve-jene tæt ved København med tilsvarende tætliggende tilslutningsanlæg en ha-stighedsbegrænsning på 110 km/t.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed