Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
761593_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. november 2009004-U18-1330
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 41vedrørende L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 41:

”Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at hverken DSB eller Movia har væretinddraget i Vejdirektoratets prognosearbejde vedr. den kollektive trafik, og fin-der ministeren, at dette forhold styrker værdien af det arbejde Vejdirektoratethar udført?”

Svar:

Det er ikke korrekt, at de kollektive trafikoperatører ikke har været inddraget iVejdirektoratets prognosearbejde.Det er DSB og Movia, der har fastlagt udgangspunktet for alternativerne medudbygning af den kollektive trafik i VVM-undersøgelserne af en ny Frederiks-sundmotorvej (K+ alternativet og Grøn Trafik i Bycirklens forslag) for at sikre,at de foreslåede ruter og frekvenser er realistiske. Foreningen Grøn Trafik i By-cirklen har fastlagt de konkrete pendlerbusruter ud fra deres vurdering af, hvil-ke behov der skal opfyldes for at få den største anvendelse af den kollektive tra-fik. Movia har efterfølgende omsat forslaget til konkrete køreplaner, som erindgået i modelberegningerne.Endvidere ligger de aktuelle køreplaner for 2010 fra DSB og Movia til grund foropstilling af trafikmodellens forudsætninger for beregning af den kollektive tra-fik.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed