Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
758689_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
17. november 2009004-U18-1330
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 22vedrørende L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 22:

”Vil ministeren i lyset af klimaproblematikken tage initiativ til at ændre bereg-ningsforskrifterne, ifølge hvilke øget biltrafik giver øgede benzinafgifter til sta-ten, og at disse afgifter vægtes tungere end omkostningerne ved øget udledningaf CO2, således at øget biltrafik ikke længere automatisk regnes for en sam-fundsmæssig nettofordel?”

Svar:

Transportministeriets samfundsøkonomiske metode tager udgangspunkt i desamfundsøkonomiske principper, som bl.a. er fastsat af Finansministeriet. Iføl-ge disse skal beregningerne udføres med brug af markedspriser, hvilket bl.a.har den konsekvens, at øgede benzinafgifter til staten medregnes.Det er dog således, at Transportministeriet løbende vurderer, om de forudsæt-ninger, der ligger til grund for metoden, skal justeres. På den baggrund vurde-res det løbende, om enhedspriserne for CO2-udledning bør justeres for bedre atafspejle de samfundsøkonomiske konsekvenser af øget bilkørsel.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed