Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
758670_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
17. november 2009004-U18-1330
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 20vedrørende L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 20:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor VVM-rapporten for Frederikssundmo-torvejen ser bort fra forhold, der kan bevirke et fald i de prognosticerede tra-fikmængder i regionen. Det gælder bl.a. vanskelige og/eller dyrere parkerings-forhold, trafikrestriktioner i Centralkommunerne og højere benzinpriser, yder-ligere forbedringer af S-togs-betjeningen, pendlerbusser, varslede EU-tiltagsamt ændrede planforudsætninger for regionen.”

Svar:

Vejdirektoratet oplyser, at der i forbindelse med gennemførelse af VVM-undersøgelser af vejprojekter gennemføres trafikmodelberegninger af de for-ventede fremtidige trafikforhold inklusiv de ændringer, vejprojektet og alterna-tiver hertil kan forventes at give.I forbindelse med VVM-undersøgelsen for Frederikssundmotorvejen er OTM(Ørestadens TrafikModel) anvendt. Modellen er en avanceret trafikmodel forhele Hovedstadsregionen, der omfatter både kollektiv-, bil- og cykeltrafik. Imodellen indgår den forventede befolknings- og arbejdspladsudvikling og øko-nomiske udvikling, herunder udvikling i bilejerskabet. Endvidere indgår ved-tagne planer for ændringer i infrastruktur og kollektiv trafikbetjening, som fxudvidelse af Motorring 3, Holbækmotorvejen og etablering af Frederikssund-motorvejens første etape samt forventede forbedringer i S-togskøreplaner ogændrede busrejseplaner.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed