Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
17-05-2010I forbindelse med behandlingen af L 194, Forslag til Lov om ændring aflov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelsemv. og afbureaukratisering mv.), har Folketingets Uddannelsesudvalg ibrev af 28. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 17:”Det fremgår af lovforslaget, at ministeren kan fastsætte nærmere reglerom vurderingen af elevers uddannelsesparathed. Vil ministeren anvendesin bemyndigelse til at sikre, at Ungdommens Uddannelsesvejledning -ved vurderingen af uddannelsesparatheden - skal være forpligtet til atkontakte eller indgå i samarbejde med de erhvervsskoler og gymnasier,der har kendskab til de nødvendige forudsætninger for at gennemføre enerhvervsuddannelse eller gymnasieuddannelse?”Svar:Der henvises til lovforslagets § 12 d, der handler om underretning omudbytte af undervisning på ungdomsuddannelsesinstitutionerne. Dennebestemmelse tager sigte på at give folkeskoler, efterskoler, frie grundsko-ler og Ungdommens Uddannelsesvejledning bedre muligheder for atvurdere, om deres indsats over for tidligere elever har været hensigts-mæssig, såvel på det faglige som på det vejledningsmæssige plan i forholdtil de unges valg af ungdomsuddannelse. Derfor skal institutioner, derudbyder ungdomsuddannelser, underrette grundskolerne og Ungdom-mens Uddannelsesvejledning om de unges forudsætninger for at få ud-bytte af undervisningen i det første år efter optagelsen. Underretningenskal gives til de grundskoler, som findes i det geografiske område, somde pågældende institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, dækker.Underretningen skal ikke fokusere på den enkelte elev, men være institu-tionens samlede vurdering af det udbytte af undervisningen, som elever-ne har opnået i det første år.
2Ungdommens Uddannelsesvejledning skal forestå arrangementerne, hvorinstitutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, og alle grundskolerne iområdet mødes og udveksler informationer. Dialog mellem parterne påmøderne skal også kunne danne grundlag for, at ungdomsuddannelsesin-stitutionerne kan tilpasse deres aktiviteter, således at overgangen for deunge foregår bedst muligt.Hvad angår Ungdommens Uddannelsesvejlednings forudsætninger for atvurdere uddannelsesparathed i øvrigt, henvises til besvarelsen af spørgs-mål 16.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard