Erhvervsudvalget 2009-10
L 190
Offentligt
848094_0001.png
848094_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 190 stillet af Erhvervsudvalget den

12. maj 2010 efter ønske fra Jens Christian Lund (S).

Spørgsmål 7:

Mener ministeren, at AMVAB, som bruges til at måle administrativebyrder for virksomheder over for det offentlige, i praksis giver et retvi-sende billede af erhvervslivets oplevede byrder? Finder ministeren, atAMVAB er blevet et mål i sig selv? Spørgeren har den oplevelse, at enmere målrettet og lempeligere standard reelt vil gøre den administrativebyrde lettere for et stort antal virksomheder.

Svar:

I forbindelse med regeringens målrettede arbejde med at reducere de ad-ministrative byrder for erhvervslivet er der et naturligt behov for at kunneanvende en målemetode, som er både fastlagt og anerkendt. AMVAB-metoden er en internationalt anerkendt målemetode, som anvendes afEU-Kommissionen, EU-medlemslandene samt OECD, Tyrkiet, USA,Canada, Australien og New Zealand. EU-landene har alle sat reduk-tionsmål for de administrative byrder. Jeg mener derfor, at anvendelsen afdenne metode er fuldt ud forsvarlig.Den grundlæggende idé bag AMVAB-metoden er, at såkaldte normalt ef-fektive virksomheder er med til at værdifastsætte de administrative aktivi-teter, der er forbundet med at skulle efterleve konkrete lovkrav. Det skergennem interview med relevante medarbejdere i de berørte virksomhederog baserer sig på en meget betydelig virksomhedsinddragelse.Når virksomhederne har vurderet, hvor lang tid det tager at gennemførede administrative aktiviteter, omregnes tiden til kroner og ører efter dengennemsnitlige timeløn for den personalegruppe, der udfører den admini-strative aktivitet. Derefter undersøges det, hvor mange gange om året op-gaven skal gennemføres, og hvor mange virksomheder der årligt bliverberørt. På den baggrund er det muligt at beregne reglens samlede admini-strative omkostninger i kroner og ører på samfundsniveau.AMVAB-metoden giver et billede af lovgivningens påvirkning af dedanske virksomheder, og er det bedste udgangspunkt, når man ud fra ob-jektive kriterier skal forsøge at definere, hvornår der er tale om en vedlovgivning forstået byrde og opgøre størrelsen af den.Det helt afgørende ved dette lovforslag er, at virksomheder med en om-sætning på op til 8 mio. kr. fremover selv kan vurdere, hvad de reelt har
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
behov for. De virksomheder, der oplever en værdi ved revisionen, vil na-turligvis fortsat tilvælge den, hvorimod de virksomheder, der ikke ople-ver, at revisionen tilfører den fornødne merværdi, fremover kan spareudgiften til revision. Jeg mener derfor, at lovforslaget med sit element affrivillighed på bedste vis balancerer de forskelligartede behov, der måttevære i virksomhederne.