Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 188
Offentligt
849163_0001.png
849163_0002.png
849163_0003.png
849163_0004.png
849163_0005.png
849163_0006.png
Dato:Kontor:
20. maj 2010Udlændingelovskonto-ret
J.nr.:Sagsbeh.:
10/07001DLR

Besvarelse af spørgsmål nr. 68 ad L 188 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 17.

maj 2010.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere høringssvar af 13. maj 2010 fra Institut for Menneske-rettigheder.”

Svar:

Integrationsministeriet anmodede den 24. marts 2010 bl.a. Institut for Menneskerettighederom bemærkninger til L 187, L 188 og L 189. Integrationsministeriet modtog instituttets hø-ringssvar den 12. maj 2010.Nedenfor følger Integrationsministeriets bemærkninger til de dele af høringssvaret fra insti-tuttet, som har karakter af bemærkninger til det juridiske og faktuelle indhold af lovudkaste-ne.Ministeriet vil således ikke kommentere de væsentlige dele af høringssvaret, som har karak-ter af politisk betonede bemærkninger. Som eksempel herpå kan nævnes instituttets be-mærkning på side 12 om ”lovtekniske krumspring” samt bemærkningen på side 21 om”overensstemmelse med almindelige liberale principper”. Endvidere vil ministeriet ikke kom-mentere på de dele af instituttets høringssvar, der ikke vedrører de tre lovudkast, og som så-ledes ikke er relevante i forbindelse med vurderingen af lovforslagene. Som eksempel kan iden forbindelse bl.a. henvises til instituttets bemærkning på side 10 om forslag til ændring afindfødsretslovgivningen.Ministeriet har noteret sig, at instituttet flere steder i høringssvaret kommenterer høringssvar,som andre høringsparter er fremkommet med. Som eksempler henvises til side 6, 10 og 25,hvor der fremsættes bemærkninger til høringssvar fra henholdsvis Datatilsynet, Det CentraleHandicapråd og Advokatrådet. Det bemærkes i den forbindelse, at instituttet af ministeriet –
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
således som det er sædvanligt i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag – alene er ble-vet anmodet om eventuelle bemærkninger til de tre lovudkast.For så vidt angår instituttets bemærkning vedrørende L 187 om varigheden af integrations-programmet og introduktionsforløbet skal det bemærkes, at der med lovforslaget ikke skernogen ændring af varigheden af den 3-årige introduktionsperiode, som har været gældendesiden 1999.Med hensyn til instituttets bemærkning vedrørende den i L 187 foreslåede ændring af lov omkommunale og regionale valg bemærkes det, at ændringen er i fuld overensstemmelse medden europæiske konvention om udlændinges deltagelse i det offentlige liv på lokalt plan.Denne konvention forpligter ikke Danmark til at give udlændinge kommunal valgret før efterfem års lovligt ophold her i landet. Danmark bringer sig heller ikke i konflikt med FN’s kon-vention om civile og politiske rettigheder ved at ændre den gældende 3-års-regel til en 4-års-regel.I anledning af instituttets bemærkninger vedrørende forslaget i L 188 om skærpede udvis-ningsregler skal det bemærkes, at det er anført i afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger tillovforslaget, at det forhold, at en person ”lægger politiet hindringer i vejen er meget alvorligtog viser, at man fuldstændig tilsidesætter de værdier, der er helt grundlæggende i Danmark”.Det bemærkes endvidere, at domstolene altid vil skulle foretage konkret en proportionalitets-afvejning i forbindelse i forbindelse med vurderingen af, om der i de konkrete tilfælde skalske udvisning.Instituttet anfører på side 6 – i relation til forslaget i L 188 om styrkede kontroltiltag – at Data-tilsynet forsigtigt har anført, at det må bero på politiske overvejelser, om der foreligger ”så-danne vægtige samfundsmæssige interesser”, at der skal foretages kontrol ved brug afsamkøring af offentlige myndigheders registre. Hertil skal det bemærkes, at der ikke fra insti-tuttets side er tale om en korrekt udlægning af høringssvaret fra Datatilsynet, idet Datatilsy-net uden forbehold har anført som deres opfattelse, at det må ”bero på en politisk vurdering,i hvilket omfang der foreligger sådanne vægtige samfundsmæssige interesser, at der skalske kontrol af borgerne ved samkøring mellem forskellige myndigheders registre”. Der hen-vises i den forbindelse til Datatilsynets høringssvar af 24. marts 2010, sendt til udvalget den15. april 2010, L 188 – bilag 6.For så vidt angår instituttets bemærkning om sikkerhedsbekendtgørelsen skal det bemær-kes, at instituttet ikke ses at have forholdt sig til det lovudkast, som instituttet er blevet hørtover, men alene til høringssvaret fra Datatilsynet. Det bemærkes i den forbindelse, at detfremgår af afsnit 3.1.3. i de almindelige bemærkninger til L 188, at der i forbindelse med dentekniske udvikling af IT-systemerne til registersamkøring vil ”blive taget højde for bestem-melserne i bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse nr. 201af 22. marts 2001 (sikkerhedsbekendtgørelsen)”.Integrationsministeriet skal bemærke, at den af instituttet nævnte dom fra Den EuropæiskeMenneskerettighedsdomstol (Karessev mod Finland, dom af 12. januar 1999) ikke er rele-Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
vant i relation til L 188, da den vedrører tildeling af statsborgerskab og vilkårlig nægtelseheraf. Den i L 188 foreslåede reform af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse vil ikkeindebære vilkårlige afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse. Tværtimod indeholder refor-men klare betingelser for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.I relation til instituttets bemærkninger på side 14 om integrationskrav for meddelelse af tids-ubegrænset opholdstilladelse bemærkes det, at de integrationskrav, der stilles i forbindelsemed meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, skal ses på baggrund af, at udlændin-ge, der får opholdstilladelse her i landet, får tilbudt en meget bred vifte af integrationstilbudog dermed får et godt grundlag for at opfylde udlændingelovens krav. De seneste års udvik-ling på bl.a. beskæftigelsesområdet viser, at de mange tilbud har styrket integrationen afherboende udlændinge.I anledning af instituttets bemærkninger til forslaget i L 188 til udlændingelovens § 11, stk. 4,nr. 4 (kravet om ingen forfalden gæld til det offentlige), kan det oplyses, at det også i relationtil den gældende regel i udlændingelovens § 11, stk. 9, nr. 5, er uden betydning, om der eraftalt en afdragsordning, som overholdes. Der henvises i den forbindelse til afsnit 10.2. i vej-ledning nr. 36 af 14. maj 2009 om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse (vejled-ningen om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse). Det betyder, at forfalden gælder til hinder for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset om der er aftalt enafdragsordning.Vedrørende instituttets bemærkninger til forslaget i L 188 til udlændingelovens § 11, stk. 4,nr. 8 (beskæftigelseskravet) kan det oplyses, at det er i dag, medmindre særlige grunde talerderimod, er et krav for at kunne få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har haft”ordinær fuldtidsbeskæftigelse i Danmark i mindst 2 år og 6 måneder”, jf. den gældende be-stemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 9, nr. 4. Det er således ikke korrekt, som anførtside 18 af instituttet, at det efter de gældende regler fremgår direkte af lovteksten, at kravetkan opfyldes ved fast tilknytning til arbejdsmarkedet som selvstændig erhvervsdrivende. Vedordinær fuldtidsbeskæftigelse forstås i henhold til gældende praksis lønnet beskæftigelse ogselvstændig erhvervsvirksomhed uden offentligt tilskud. Der henvises i den forbindelse til af-snit 9.2.1. i vejledningen om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse. Det fremgår afafsnit 4.2.1.7.1. i de almindelige bemærkninger til L 188, at begrebet ”ordinær beskæftigelse”i forslaget til udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 8, ligeledes omfatter både lønnet beskæfti-gelse og selvstændig erhvervsvirksomhed uden offentligt tilskud.For så vidt angår instituttets kritik af medborgerskabsprøvens sværhedsgrad, som instituttetbaserer på sin vurdering af indfødsretsprøven, bemærkes det, at medborgerskabsprøvenendnu ikke er udarbejdet, og at detaljerne vedrørende prøvens nærmere udformning såledesselvsagt ikke er endelig fastlagt. Der er derfor på nuværende tidspunkt ikke noget konkretgrundlag for en sammenligning af de to prøver. Opmærksomheden henledes endvidere på,at de 15 point, som en bestået medborgerskabsprøve skal kunne give ved opgørelsen af,om en udlænding opfylder betingelserne for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, alterna-tivt kan optjenes ved at udvise aktivt medborgerskab her i landet gennem mindst 1 års delta-gelse i bestyrelser, organisationer m.v.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
I anledning af instituttets bemærkninger til forslaget i L 188 om nye regler for tidsubegrænsetopholdstilladelse til unge udlændinge skal det bemærkes, at det i dag også er således, athvis et barn oprindeligt er meddelt opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføringmed en herboende forælder, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kan barnet først få tids-ubegrænset opholdstilladelse, når det fylder 18 år. Der henvises i den forbindelse til afsnit 12i vejledningen om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.Forslaget om nye regler for tidsubegrænset opholdstilladelse til unge udlændinge indebærerimidlertid, som anført i afsnit 4.3.3. i de almindelige bemærkninger til L 188, at børn og ungeudlændinge, der har fået flygtningestatus som konsekvens af deres forældres status, frem-over først vil kunne søge om tidsubegrænset opholdstilladelse ved det fyldte 18. år ligesomandre unge. Som alle andre udlændinge skal de unge udlændinge vurderes på deres egneintegrationsresultater. De vil som andre skulle opfylde de ufravigelige betingelser, dvs. kravettil opholdets varighed, kravet om ikke at være dømt fængselsstraffe af en vis længde, kravetom ikke at have forfalden gæld til det offentlige, kravet om ikke at have modtaget offentlighjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, kravet om at have underskreveten erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund, samt danskprø-vekravet.Dog vil udlændinge, der søger om tidsubegrænset opholdstilladelse inden de fylder 19 år, ogsom har været i uddannelse eller ordinær fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folke-skolen, være undtaget fra kravet om 2 år og 6 måneders ordinær fuldtidsbeskæftigelse ogfra kravet om at skulle opnå mindst 15 point efter de supplerende integrationsrelevante krite-rier om fast tilknytning til arbejdsmarkedet, færdiggørelse af uddannelse efter folkeskolen iDanmark og særligt gode danskkundskaber, jf. herved forslaget i L 188 til udlændingelovens§ 11, stk. 10.Som anført i afsnit 4.3.3. i de almindelige bemærkninger til L 188, vil Udlændingeservice iforbindelse med, at et barn meddeles opholdstilladelse i Danmark, vejlede om, at barnet kansøge om tidsubegrænset opholdstilladelse inden det fyldte 19. år, og Integrationsministerietvil foranledige, at der vejledes herom på udlændingemyndighedernes hjemmesidewww.nyidanmark.dk.Herudover vil Udlændingeservice – når en ung udlænding nærmer sigde 18 år – orientere om, at den unge udlænding inden det fyldte 19. år kan søge om tids-ubegrænset opholdstilladelse på lempeligere vilkår.I relation til instituttets bemærkning på side 24 om vejledningspligt, skal det bemærkes, atudlændingemyndighederne selvsagt også fremover vil skulle sørge for at administrationen afreglerne på udlændingeområdet sker under behørig iagttagelse af reglerne i forvaltningslo-ven.For så vidt angår instituttets bemærkninger til forslaget i L 188 om inddragelse af asylop-holdstilladelser ved ferie i hjemlandet skal det bemærkes, at instituttets forslag om, at detskal præciseres og tydeliggøres, at 10 års reglen er absolut, må bero på en misforståelse.Det følger således direkte af ordlyden af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §19, stk. 2, nr. 4, at der vil kunne ske inddragelse i indtil 10 år efter, at opholdstilladelsen ermeddelt første gang. Det er anført i de specielle bemærkninger til forslaget til udlændingelo-Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
vens § 19, stk. 2, nr. 4, at har en udlænding haft opholdstilladelse i Danmark i 10 år ellerderover, vil opholdstilladelsen ikke kunne inddrages efter den foreslåede bestemmelse. Deter endvidere anført i bemærkningerne, at dette gælder både, når opholdstilladelsen er tids-begrænset, og når opholdstilladelsen er tidsubegrænset.Vedrørende instituttets bemærkninger til forslaget om ændring af praksis i sager om humani-tær opholdstilladelse skal det bemærkes, at den foreslåede praksisændring følger af en un-dersøgelse af, i hvilket omfang Danmark er forpligtet til at meddele humanitær opholdstilla-delse, og denne undersøgelse har vist, at den nuværende praksis går videre, end hvadDanmark er forpligtet til efter internationale konventioner og traktater. Det er på den bag-grund muligt inden for gældende lovgivning og Danmarks internationale forpligtelser atskærpe praksis som foreslået, således at undersøgelsespligten i sager om humanitær op-holdstilladelse indskrænkes, og det afgørende bliver, om den nødvendige behandling er til-gængelig i ansøgerens hjemland, uanset størrelsen af en eventuel egenbetaling. I sagerhvor den nødvendige behandling ikke er tilgængelig i ansøgerens hjemland, vil der fortsatblive meddelt humanitær opholdstilladelse, mens der efter den foreslåede praksisændring vilblive meddelt afslag i de tilfælde, hvor den nødvendige behandling er tilgængelig i ansøge-rens hjemland, uanset eventuel egenbetaling herfor. Der vil dog - i overensstemmelse medpraksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol - fortsat blive meddelt humanitæropholdstilladelse i særlige tilfælde, hvor behandlingsmulighederne og/eller forholdene i hjem-landet generelt er så usikre og uforudsigelige, at en ansøger – som lider af en livstruendesygdom i terminalstadiet – vil blive sat i en situation, der kan sidestilles med umenneskeligbehandling, på trods af oplysninger om at den nødvendige behandling er tilgængelig.I relation til instituttets bemærkninger til forslaget til ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 2 i L188 skal ministeriet bemærke, at det beror på en misforståelse, når instituttet på side 31 an-fører, at den i forslaget til udlændingelovens § 11, stk. 8, indeholdte bestemmelse om afvis-ning af ansøgninger skal træde i kraft den 1. august 2010. Efter lovforslagets § 2, stk. 4,træder de nye regler om tidsubegrænset opholdstilladelse i kraft dagen efter bekendtgørel-sen i Lovtidende.Ministeriet skal endvidere bemærke, at der ikke er tale om lovgivning med tilbagevirkendekraftSom anført i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, stk. 4, vil de nye regler om tids-ubegrænset opholdstilladelse gælde for alle udlændinge, der fra den 26. marts 2010 indgiveransøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset hvornår de er meddelt opholdstilla-delse i Danmark, hvis deres ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse ikke er afgjortpå tidspunktet for de nye bestemmelsers ikrafttræden.Det er ved udarbejdelsen af reglerne indgået som et hensyn, at reglerne bør være så enklesom muligt.Det gør reglerne mere gennemskuelige for borgerne og letter samtidig administrationen. Demange og ofte meget komplicerede overgangsregler medvirker – som også anført af institut-
Side 5
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
tet på side 32 – til at gøre det nugældende regelsæt om tidsubegrænset opholdstilladelsemeget svært at forstå.
Side 6
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk