Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 188
Offentligt
Dato:Kontor:
3. maj 2010Udlændingelovskonto-ret
J.nr.:Sagsbeh.:
10/05400DLR/AWH
Besvarelse af spørgsmål nr. 14 ad L 188 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15.
april 2010.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes oplyse, om modtagelse af offentlig hjælp til brug for udøvelse af samværmed børn er undtaget fra reglen om - for det første - at den herboende person, som ønskerfamiliesammenføring, ikke må have modtaget offentlig hjælp i en periode, og - for det andet -det i lovforslaget foreslåede ufravigelige krav om, at udlændingen ikke må have modtagetoffentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven inden for de sidste tre årforud for ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.”Svar:
Den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9, stk. 5, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1,indebærer, at en opholdstilladelse efter udlændingelovens regler om ægtefællesammenfø-ring, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørendetaler derimod, betinges af, at den herboende person i 3 år forud for afgørelsen om opholds-tilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.Forslaget indebærer, at det gældende krav om 1 års selvforsørgelse forhøjes til 3 år.Som der er nærmere redegjort for i lovforslagets bemærkninger, vil det fortsat være Udlæn-dingeservice, der på baggrund af en erklæring fra kommunen vurderer, om den herboendeperson i perioden forud for afgørelsen har modtaget hjælp, der kan være til hinder for ægte-fællesammenføring.Som hidtil omfatter dette ikke hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssigstørrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løneller pension eller træder i stedet herfor, jf. udlændingelovens § 9, stk. 5, 3. pkt. Der henvi-ses til de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Der vil kunne bortses fra betingelsen om, at den herboende ikke må have modtaget hjælpefter aktivloven eller integrationsloven i en periode på 3 år forud for afgørelsen om ægtefæl-lesammenføring, hvis ganske særlige grunde taler herfor. Dette vil alene være tilfældet, hvisægtefællesammenføring skal tillades som følge af Danmarks internationale forpligtelser.I forslaget til udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det, atmeddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse fremover skal være betinget af, at udlæn-dingen ikke i de sidste 3 år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset opholdstil-ladelse, og indtil udlændingen vil kunne meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, harmodtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Forslaget om-fatter alle typer offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven. Det gæl-der således også enkeltstående ydelser, jf. afsnit 4.2.1.4. i lovforslagets almindelige be-mærkninger.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk