Retsudvalget 2009-10
L 179
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. maj 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-156-0244HAA40716
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats mod van-vidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed for udenret-lig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2010.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats
mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed
for udenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april2010 fra Svend Drews Andresen, jf. L 179 – bilag 6.”Svar:
I henvendelsen fra Svend Drews Andresen anføres det, at enhver, der fårfrakendt førerretten på grund af spirituskørsel, bør omfattes af et krav omalkolås som betingelse for generhvervelse af førerretten. Justitsministeri-et har forstået det anførte som et forslag om, at den obligatoriske alkolås-ordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 60 a, stk. 3,skal gælde i alle tilfælde, hvor førerretten frakendes som følge af spiri-tuskørsel.Lovforslaget indebærer, at alle, der får en ubetinget frakendelse af fører-retten som følge af spirituskørsel, vil være omfattet af enten den obligato-riske alkolåsordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens §60 a, stk. 3 (hvor førerretten i de første 2 år efter frakendelsen kun kangenerhverves, hvis vedkommende deltager i en alkolåsordning), eller denfrivillige alkolåsordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens§ 132 a, stk. 1, (mulighed for at generhverve førerretten 1 år før fraken-delsestidens udløb mod til gengæld at deltage i en alkolåsordning i 2 år).Om den pågældende omfattes af reglerne om den obligatoriske alkolås-ordning eller den frivillige alkolåsordning, afhænger dels af promillensstørrelse, dels af om der er tale om gentagelsestilfælde.Det er således alene førstegangstilfælde af spirituskørsel med en promillei intervallet 0,51-1,20 (hvilket udløser en betinget frakendelse af førerret-ten), der ikke er omfattet af den foreslåede alkolåsordning.Efter Justitsministeriets opfattelse bør sondringen mellem mere ellermindre grove tilfælde af spirituskørsel bevares. I overensstemmelse her-med er lovforslaget netop udformet således, at alkolåsordningen vil skul-le finde anvendelse i de sager, der medfører ubetinget frakendelse af fø-rerretten, men ikke i sager, der alene medfører en betinget frakendelse afførerretten, og således at overgangen mellem den frivillige alkolåsord-2
ning og den obligatoriske alkolåsordning følger sondringen mellem sa-ger, der alene medfører bøde, og sager hvori der som udgangspunktidømmes en fængselsstraf. Det bemærkes i den forbindelse, at straffenfor spirituskørsel med en promille på over 2,00 samt i gentagelsestilfældesom udgangspunkt er fængsel, jf. færdselslovens § 117, stk. 2. Første-gangstilfælde af spirituskørsel med en promille til og med 2,00 medførerderimod som udgangspunkt alene en bøde.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 12vedrørende lovforslaget, hvoraf det bl.a. fremgår, at der vil blive fremsatet ændringsforslag, der tydeliggør, at alle, som har fået frakendt førerret-ten ubetinget som følge af spirituskørsel, omfattes af reglerne om alkolå-se.Henvendelsen fra Svend Drews Andresen vedrører endvidere strafudmå-lingen i en konkret sag om uagtsomt manddrab i forbindelse med spiri-tuskørsel.Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke at burde udtale sig omden konkrete sag, der omtales i henvendelsen.Som det fremgår af punkt 3.3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget, er det imidlertid Justitsministeriets generelle holdning, at detnuværende strafniveau i sager om uagtsomt manddrab, der sker i forbin-delse med samtidig overtrædelse af færdselslovens regler om bl.a. spiri-tuskørsel, ikke i tilstrækkelig grad afspejler den udviste uansvarlighed fraførerens side og de heraf følgende alvorlige konsekvenser for de pårø-rende. Der lægges derfor med lovforslaget op til markante strafskærpel-ser på området, således at straffen i normaltilfælde, der i dag ligger påfængsel i 10-12 måneder, fremover forhøjes til fængsel i 16-18 måneder,ligesom det forudsættes, at straffen i de groveste tilfælde af uagtsomtmanddrab i forbindelse med bl.a. spirituskørsel, som i dag ligger på 2½-3års fængsel, fremover skal føre til straffe på op til 5 års fængsel.Der henvises i øvrigt til punkt 3.3 i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget.
3