Socialudvalget 2009-10
L 178
Offentligt
837405_0001.png
837405_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
chvi/ J.nr. 2010-1085
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 3 (SOUL 178).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).
Spørgsmål nr. 3:”Vil ministeren redegøre for, hvorfor det kun er pædagogiske målsætningerog metoder, der er omfattet af forslaget til den ny § 142, stk. 7 om opholds-stedets generelle egnethed, og hvorfor ikke også andre kriterier såsom op-holdsstedets organisering, personale, fysiske rammer, pædagogik, målgrup-pe og budget/økonomi?”
Svar:Som led i regeringens afbureaukratiseringsplan foreslås det med lovforslagetom Barnets Reform at forenkle de eksisterende regler ved at samle reglerneom optagelse på Tilbudsportalen og reglerne om godkendelse af privatebotilbud, så to processer bliver til én. I den sammenhæng opstilles en rækkekriterier, som skal være opfyldt, hvis det enkelte opholdssted skal kunneoptages på Tilbudsportalen. Optagelse og registrering på Tilbudsportalen eren betingelse for, at kommunerne kan anvende de konkrete opholdssteder tilanbringelse af børn og unge. Formålet er at forenkle kommunernes godken-delsesprocedurer, uden at der dog slækkes på de indholdsmæssige kravhertil. Forslaget skal ses i sammenhæng med de ændringer af lovens § 14om optagelse af private tilbud på Tilbudsportalen, som fremgår af regerin-gens fremsatte lovforslag om afbureaukratisering på dele af det sociale om-råde (L 177).Med forslaget til ny § 142, stk. 7 lovfæstes de godkendelseskrav vedrørendepædagogisk metode og målsætning, der hidtil har fremgået af § 9 i bekendt-
2
gørelse nr. 349 af 9. maj 2008 om godkendelse af og tilsyn med private op-holdssteder, private botilbud og private behandlingstilbud for stofmisbrugere.De opstillede kriterier viser tilbage til formålsbestemmelsen for den særligestøtte til børn og unge i § 46, som den er formuleret ved lovforslagets § 1, nr.5. Formålet er at understrege, at det er vigtigt at vurdere opholdsstedet udfra de kriterier, der også anføres i formålsparagraffen, således at det sikres,at indsatsen over for de børn og unge, som er anbragte, er af tilstrækkeligkvalitet. Dermed skærpes fokus på, hvad der er formålet med opholdsste-dernes virke.Det skal understreges, at den foreslåede løsning ikke indebærer, at kommu-nernes forpligtelser i relation til at sikre kvaliteten og indholdet i de privatetilbud svækkes. Den godkendende kommunalbestyrelse vil således somhidtil skulle forholde sig til tilbuddets organisering, personale og økonomim.v. og føre tilsyn hermed. Disse krav vil fremgå af en ny bekendtgørelse,som vil blive udarbejdet til afløsning af den gældende bekendtgørelse nr.349 af 9. maj 2008 om godkendelse af og tilsyn med private opholdssteder,private botilbud og private behandlingstilbud for stofmisbrugere og bekendt-gørelse nr. 681 af 20. juni 2007 om Tilbudsportalen. Det bemærkes i denforbindelse, at bemyndigelsen til at socialministeren kan udstede regler omgodkendelse af private opholdssteder og private botilbud pr. 1. januar 2011vil være fastsat i servicelovens § 14, stk. 4 (jf. lovforslag om afbureaukratise-ring på området for ældre, handicappede m.fl. (L 177).Der henvises i øvrigt til den endelige besvarelse på spørgsmål nr. 2 og nr. 5(SOU L 178).
Benedikte Kiær/ Lise Stidsen Vandal