Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 173
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 28. april 2010 stillet følgende spørgsmål nr.1 (L 173), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(El).
07. maj 2010J.nr. 2010-0003339
Spørgsmål nr.1:
” Hvad agter ministeren at gøre på kontanthjælpsområdet for at sikre, at borgerenbliver partshørt før udbetalingen af en ydelse stoppes herunder i forhold til at sikre,at borgeren rent faktisk modtager brev om partshøring og forstår, at man har mu-lighed for at kommentere sagen? For en række af de mest udsatte borgere hjælperen rudekuvert jo intet, idet brevet ofte ikke vil blive åbnet, og selvom det bliver, vilmange ikke kunne forstå hvad brevet går ud på.”
Endeligt svar:
Kommunerne skal oplyse en sag og partshøre, før der træffes afgørelse om stands-ning af kontanthjælp, og en afgørelse herom skal meddeles borgeren, før den fårretsvirkning.Kommunerne skal således overholde de almindelige forvaltningsretlige grundsæt-ninger og lovregler om sagsoplysning, partshøring og meddelelse af afgørelser iforbindelse med stop af de forsørgelsesydelser, der er omfattet af lov om en aktivsocialpolitik, herunder kontanthjælp.Selve partshøringen af borgeren skal ske, inden kommunen træffer afgørelse. For-valtningsloven indeholder ingen formkrav til selve høringsproceduren, dog skal detske i en form og med en frist, der stemmer overens med formålet med partshørin-gen. Hvis kommunen partshører mundtligt, skal kommunen gøre notat om partshø-ringen.Efter god forvaltningsskik, skal kommunen sikre, at breve til borgere er til at forstå.Hvis kommunen er klar over, at en borger fx har svært ved at læse og forstå breve,kan kommunen vejlede borgeren om, at pågældende kan komme til kommunen forat få forklaret indholdet af et brev.
Det forhold, at kommunen ikke forventer, at en borger vil reagere på en partshø-ring, berettiger ikke til, at kommunen kan undlade at partshøre. Der findes dogundtagelser til partshøringspligten, og en af disse undtagelser omhandler den situa-tion, hvor forelæggelsen af oplysningerne for parten i øvrigt vil være forbundetmed væsentlige vanskeligheder. Dette indebærer, at myndigheden er berettiget til atundlade høring, hvis det ikke uden væsentlige vanskeligheder er muligt at findefrem til personen, fordi den pågældendes bopæl eller opholdssted er ukendt.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2