Skatteudvalget 2009-10
L 162
Offentligt
851335_0001.png
851335_0002.png
J.nr. 2010-231-0026Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet,lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskelligeandre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcel-leordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser endCO2m.v.). Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 17. maj2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Grete Holmsgaard(SF).
Troels Lund Poulsen/Hans Larsen

Spørgsmål:

Vil ministeren tilsende udvalget forskellige eksempler, der viser hvilke oghvor store indirekte og direkte subsidier der gives til henholdsvis solcelleanlæg, hus-standsmøller og biomassefyrede anlæg med den foreslåede ordning.

Svar:

Med forslaget udvides ordningen for solceller til andre VE-anlæg, idet der gennem-føres generelle regler for den afgiftsmæssige behandling af egenproducenters forbrug afelektricitet produceret på små husstandsanlæg. Forslaget knytter sig således til de gældendeordninger, der allerede i dag gælder for mindre solcelleanlæg, jf. beskrivelsen nedenfor.Den gældende nettoafregningsordning indebærer, at elektricitet fremstillet på et solcellean-læg under visse betingelser er undtaget fra den almindelige afgift på elektricitet af hele denproducerede mængde, samt fritaget for moms. Når produktionen er mindre end forbruget,leveres den manglende el fra det kollektive net, og når produktionen er større end forbruget,leveres overskudsproduktionen ud på nettet. En solcelleanlægsejer kan dermed populærtsagt ”lagre” overskydende produktion på nettet. Med den eksisterende solcelleordning op-gøres det efter et år, hvor meget der netto er leveret fra eller til nettet, svarende til den nor-male forbrugsaflæsningsperiode.Med solcelleordningen er ejeren altså i modsætning til alle andre fritaget for at betale ener-giafgifter og moms af den el, som leveres til nettet, og som efterfølgende modregnes i for-bruget, hvorfor der kun betales afgifter mv. af nettoforbruget.Værdien af den el, der leveres til nettet, og som efterfølgende modregnes i forbruget, svarertil de sparede omkostninger til køb af en tilsvarende el-mængde til forbruger-el-prisen, dvs.markeds-el-prisen inklusiv de tilknyttede afgifter,tariffer og moms.. Værdien af det indirek-te subsidium, som producenten opnår via denne ordning, udgøres således af forbruger-el-prisen fratrukket markeds-el-prisen, dvs. de tilknyttede afgifter, tariffer og moms.Ud af de i dag typiske købspriser på elektricitet på 1,35-1,50 kr./kWh eksklusiv moms ud-gør afgifter, nettariffer mv. typisk 1,00-1,05 kr./kWh. Det indirekte støtteelement i nettoaf-regningen er således omkring 1 kr./kWh eksklusiv moms. Dette er ens for alle anlæg omfat-tet af ordningen.Såfremt der med den foreslåede ordning netto leveres elektricitet til det kollektive elforsy-nigsnet, vil der blive ydet en direkte støtte efter VE-lovens bestemmelser. Til solcelleanlægydes et pristillæg, der er forskellen mellem 60 øre/kWh og markedsprisen i de første 10 årog derefter i 10 år er forskellen mellem 40 øre/kWh og markedsprisen. Til vindmøller erpristillægget forskellen mellem 60 øre/kWh og markedsprisen og til anlæg der anvenderbiogas, forgasningsgas mv. ydes et pristillæg, der er forskellen mellem 74,5 øre/kWh ogmarkedsprisen.Med en markedspris på omkring 35 øre/kWh udgør den direkte støtte således typisk mellem25 og 40 øre/kWh.
Side 2