Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 144
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 11. maj 2010Sagsnr.: 4406Dok. nr.: 90608
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 10. maj 2010 stil-let følgende spørgsmål nr. 12 (L 144), som hermed besvares.Spørgsmål 12:
"Ministeren bedes kommentere materialet modtaget fra Landbrug & Fødevarer i forbin-delse med mødet om forslaget den 5/5-2010, jf. L 144 – bilag 3.”Svar:
Der er følgende bemærkninger til materialet fra Landbrug & Fødevarer:a. Fondenes samfundsmæssige værdi
Det fremgår af årsrapporten om promille- og produktionsafgiftsfondenes virksomhed2008, der blev fremsendt til udvalget den 19. marts 2010, at 41 pct. af fondenes midlersom helhed anvendes til forskning og forsøg samt produktudvikling. Endvidere anven-des midlerne til afsætningsfremme (17 pct.), rådgivning og uddannelse (17 pct.), syg-domsforebyggelse og -bekæmpelse, kontrol og dyrevelfærd (16 pct.) samt øvrige for-mål, herunder bl.a. medfinansiering af EU-programmer (9 pct.). Der er i rapporten giveteksempler på støttede projekter under fondene.Fondene finansierer således en bred vifte af aktiviteter, som besluttes af fondenes besty-relser. En uddybende beskrivelse af aktiviteterne fremgår bl.a. af fondenes budgetter,der offentliggøres på fondenes hjemmesider.Fondene finansieres af offentlige afgifter. Dels promillemidler, som stammer fra pesti-cidafgiftsprovenuet, dels produktionsafgifter, som fastsættes ved bekendtgørelse. Fon-denes bestyrelser indstiller størrelsen af produktionsafgifterne til FødevareErhverv somen del af fondens budget. Erhvervet finansierer således selv en stor del af omkostnin-gerne til sikring af de enkelte sektorers konkurrenceevne.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 6.
b. Fondsprocedurerne
Efter administrationsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 762 af 10. juli 2008) skal fon-dene offentliggøre ansøgningsfrister og ansøgningsprocedurer på fondens hjemmeside.Fondenes bestyrelser fastlægger selv procedurerne, således at de passer til forholdene ide enkelte sektorer. I materialet fra Landbrug & Fødevarer er procedurerne gennemgåetmed udgangspunkt i Svineafgiftsfonden. Procedurerne i de enkelte fonde kan variere.Administrationsbekendtgørelsen fastlægger regler for fondenes budgetter og regnska-ber. Herunder, at der skal indsendes ændringsbudgetter til FødevareErhverv hvis udgif-ter under et formål ønskes øget med mere end 20 pct. Fondenes bestyrelser fastlæggerselv procedurerne for hvornår ansøgere skal indsende ændringsbudgetter til fonden.Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 9, kan bestyrelserne indhente eksterneekspertevalueringer af konkrete ansøgninger.c. Administrationsomkostninger og bevillinger til brancheorganisationer
Efter administrationsbekendtgørelsen må fondene ikke anvende fondsmidler til finansie-ring af fondens administrationsudgifter, bortset fra udgifter til kontrol med midlerneskorrekte anvendelse, eller til finansiering af organisationspolitiske opgaver. Med hensyntil fondens administrationsudgifter optages omkostningen i budget og regnskab. Om-kostningen modsvares af en indtægt, der betales af erhvervet.Brancheforeninger kan efter administrationsbekendtgørelsen som andre tilskudsmodta-gere medregne administrative udgifter, der udgør en integreret del af den tilskudsberet-tigede aktivitet. Tilskudsregnskabet skal indeholde en specifikation af de tilknyttede ud-gifter og nøglen til fordelingen af eventuelle fællesudgifter på brancheforeningens akti-viteter skal specificeres. Tilskudsregnskabet skal påtegnes af revisor. Revisor skal fore-tage en vurdering af, om der hos brancheforeningen er tale om et økonomisk rimeligt ogsædvanligt forhold mellem de enkelte aktiviteter og dertil knyttede administrative udgif-ter og andele af fællesudgifterne.
Henrik Høegh
/Anders T. Christensen
2