Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
837114_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 89 tilL134 Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringstedover Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 89:

”Når det nu var muligt at udvide Motorring 3 fra fire til seks vejbaner, ogsamtidig opretholde trafikken i normalt omfang, og uden at der skete fleretrafikulykker end vanligt, med hvilken begrundelse bruges da dette argument iforbindelse med en evt. inddragelse af to spor på Holbækmotorvejen til anlægaf Nybygningsløsningen.”

Svar:

Situationen i forbindelse med anlægsarbejderne på Motorring 3, hvor antalletaf spor var uændret, kan ikke sammenlignes med den foreslåede sporreduktionpå Holbækmotorvejen. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 86.På Motorring 3 var situationen den, at trafikken blev afviklet på frimotorvejsstrækning mellem rampernes til- og frakørsler, hvor kapaciteteninden ombygningen periodevis var opbrugt. Under anlægsarbejdet blev deropretholdt 2 kørespor i hver retning i en reduceret sporbredde, og der varindført hastighedsbegrænsning i anlægsperioden.Disse forhold i sammenhæng med trafikledelsessystemer og kampagner harbetydet, at antallet af trafikuheld har været mindre end den forudgåendeperiode på samme strækning.Vejarbejdet på Motorring 3 har desuden givet anledning til, at kapaciteten påstrækningen har været reduceret. Dette medførte, at en del af trafikken valgteandre ruter i anlægsperioden.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt