Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 86 tilL134 Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringstedover Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 86:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det vil få nogen betydning fortrafiksikkerheden og fremkommeligheden, at den inderste etape afHolbækmotorvejen indsnævres fra seks til fire vejbaner og at den derved får detsamme vejareal som Folehaven, og at der derved ikke er tale om en smalleremotorvej, men blot en kortere motorvej.”Svar:
Overgangen mellem Holbækmotorvejen og kommunevejen Folehaven sker i detstore kryds ved Ring 2 (Vigerslevvej). Da der er stor udveksling i krydset, ergrøntiden i vestgående retning i myldretiden begrænset til knap 45 pct. aftiden. Af kapacitetsmæssige grunde har man derfor været nødt til at gøreFolehaven 3-sporet i vestgående retning på det sidste stykke før krydset. Det erderfor også nødvendigt, at Holbækmotorvejen er 3-sporet i vestgående retning.En løsning med kun to spor i vestgående retning vil således ikke kunne afvikletrafikken.Med hensyn til trafikken i østgående retning kan jeg henvise til svarene påTRU-spørgsmål 332 og 656. På Holbækmotorvejen er der p.t. kun afstribet toøstgående spor fra Avedøre Havnevej og til krydsområdet ved Ring 2. Her erder etableret en venstresvingsbane. Denne ser ud til at være for kort, således atligeudkørende trafikanter, der holder i kø, forhindrer venstresvingende modRing 2 i at komme frem. Derfor har Vejdirektoratet igangsat en analyse af, hvorlang denne venstresvingsbane eventuelt skal være.Det betyder, at der i østgående retning skal være 2 spor for ligeud-kørende og 1spor for de venstresvingende ved Ring 2.
På den baggrund vil der være et fremtidigt behov for 2 gange 3 spor i hverretning ud for bebyggelsen ved Vigerslev Allé.Med hensyn til de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser henviser jeg til mitsvar på spørgsmål 85 (L 134).
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt