Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 85 tilL134 Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringstedover Køge., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 85:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvor på det danske motorvejsnet, der findesstrækninger uden nødspor, samt hvorvidt der på de pågældende strækningeroftere sker trafikulykker, end på motorvejsstrækninger der er forsynet mednødspor.”Svar:
Vejdirektoratet har gennemført en undersøgelse af uheldsfordelingen formotorveje med fokus på strækninger med og uden nødspor. Undersøgelsen ergennemført for motorvejsstrækninger med en hastighedsbegrænsning på 110km/t, da alle strækninger med en tilladt hastighed på 130 km/t har nødspor.Derudover er de motorvejsstrækninger i Københavnsområdet, der har væretunderlagt ombygninger i de seneste år, udeladt. Undersøgelsen er baseret påoplysninger om trafikuheld i årene 2003 til 2007. Der er knap 490 km af dissestrækninger, hvor der er anlagt nødspor, og knap 47 km, hvor der ikke ernødspor.Opgørelsen viser, at ulykkesrisikoen er betydeligt højere på strækninger udennødspor end på strækninger med nødspor.På motorvejsstrækninger med en hastighedsbegrænsning på 110 km/t er der 3længere sammenhængende strækninger uden nødspor. Det er påVestmotorvejen mellem Vemmelev og Halskov, på Sydmotorvejen mellemSakskøbing og Rødby samt på Helsingørmotorvejen ved Hørsholm. Derudoverer der nogle få, kortere strækninger uden nødspor.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt