Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 58vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 58:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvad der ligger til grund for Trafikstyrelsensudsagn i deres notat med bemærkninger til rapporten ”Bedre bane – bedreløsninger”, jf. svar på L 134 – spm. 4, hvor det (p.4) bl.a. hedder, at ”Rapportenomtaler byfornyelsesplaner, hvor der skal investeres minimum 10 mia. kr. tilnye bolig- og erhvervsområder på gamle og store industriområder i Valby. Derforeligger imidlertid ikke lokalplaner for området, hvorfor eventuelleinvestorprojekter må forholde sig til jernbanens forløb i området.Anlægsprojekter kan ikke planlægges under hensyn til måske kommendeprojekter, hvor ingen kender sandsynligheden for, at de føres ud i livet”, oghvordan mener ministeren dette harmonerer med, at Københavns Kommuneden 24. marts 2010 sendte et lokalplanforslag i høring for området omkring NyEllebjerg Station?”Svar:
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 42 (L 134) med den bemærkning, atTrafikstyrelsen er bekendt med, at Københavns Kommune nu har sendt etlokalplanforslag i høring. Såfremt forslaget giver anledning til bemærkninger,vil Trafikstyrelsen fremsende disse til kommunen.Jeg er blevet orienteret om, at Trafikstyrelsen jævnligt i projekteringsforløbethar holdt koordinerende møder med Københavns Kommune om baneprojektet,så kommunen har været fuldt opdateret om projektet og derved har kunnettilrettelægge sin planlægning herefter.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt