Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
816494_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
19. marts 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 2vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 2:

"Ministeren bedes kommentere notat fra Brøndby Kommune om en ny jernba-ne København Ringsted, jf. TRU alm. del – bilag 238. Herunder bedes ministe-ren oplyse, hvad det vil koste, hvis banen får et andet forløb ved den grønne ki-le, som skitseret af Brøndby Kommune i notatet."

Svar:

Dæmningen der refereres til i notat af 25. februar 2010 fra Brøndby kommune,er en dæmning, der stiger langsomt op til et toppunkt på 4-5 meters højde. Datoppunktet kommer til at ligge i skovbevokset område med terrænregulering,og der vil blive yderligere beplantet op til banen, vil det visuelt ikke være etmarkant anlæg i det flade slettelandskab og dermed indgå som en naturlig delaf det skovbevoksede område. Der ligger tekniske, miljømæssige og økonomi-ske begrundelser til baggrund for valg af banens placering på den pågældendestrækning. Der skal bl.a. tages hensyn til passage af eksisterende, krydsende ve-je i området, tekniske krav til kurveforløb, idet banen på dette sted anlægges tilkørsel med 200 km/t, samt grundvandsforhold.Trafikstyrelsen har undersøgt 4 andre løsninger med en lavere placering af ba-nen på denne strækning, og de koster mellem ca. 2 - 80 mio. kr. mere end denprojekterede løsning. Løsningen til de ekstra ca. 2 mio. kr. flytter imidlertidblot problemet fra, at banen ligger på en dæmning, til at Brøndbyvester Boule-vard kommer til at ligge på en dæmning.Såfremt jernbanens støjudbredelse overskrider Miljøstyrelsens vejledendegrænseværdier vil der blive gennemført den fornødne støjdæmpning.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt