Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato 5. maj 2010Dok.idJ. nr.2010-85Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 42vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).Spørgsmål nr. 101:
”Kan ministeren oplyse, hvad merudgiften vil være ved, at strækningen Køben-havn-Køge-Ringsted anlægges så toghastigheden i stedet for at blive op til 250km/t, bliver op til 320 km/t?”Svar
Projekteringsloven for kapacitetsudvidelsen København – Ringsted indeholderikke en undersøgelse af en jernbane til 320 km/t. Derfor er det ikke undersøgt idetaljer, hvad merprisen ville være på en bane til 320 km/t i forhold til en banepå 250 km/t. Trafikstyrelsen har oplyst, at der er i Tyskland er bygget en ny 89km lang, dobbeltsporet jernbane til 300 km/t - og kun for passagertog - mellemNürnberg og Ingolstadt til en gennemsnitspris pr. km på 202 mio. kr. Prisenfor den nye jernbane København Ringsted er ca. 183. mio. kr. pr. km dobbelt-spor.En jernbane til 320 km /t vil indebære en helt ny linjeføring med større kurve-radier. Påvirkningerne af det omliggende miljø vil med stor sandsynlighed væremarkant større end de påvirkninger, som den projekterede løsning giver, og an-lægsudgifterne vil derfor være væsentlig højere end for den projekterede løs-ning. Den blandede togtrafik (hurtige passagertog og langsomme godstog), ogde forholdsvis korte afstande mellem byerne i Danmark vil betyde, at udnyttel-sen af de fysiske anlæg på en strækning til 320 km/t bliver ringe, og den reellerejsetidsgevinst bliver dermed lille. Det betyder, at de investeringer, som en320 km/t bane vil indebære, ikke står mål med rejsetidsgevinsten.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt