Sundhedsudvalget 2009-10
L 130
Offentligt
849586_0001.png
849586_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 20.maj 2010Enhed: Internationalt samar-bejde og retsstillingSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok nr.: 217212
Folketingets Sundhedsudvalg har den 9. april 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 17 (Alm. del – L 130) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 17:’’Hvordan vil ministeren sikre, at klagerne har forstået det komplicerede klage-system med to klageinstanser?”Svar:Det er min klare opfattelse, at det nye patientklagesystem vil fremstå som enforenkling for patienterne i og med, at patienterne fremover kan sende alleklager, erstatningsanmeldelser m.v. på sundhedsområdet til Patientombudet.Patientombudet vil i langt de fleste tilfælde også i praksis skulle enten afgøreeller forberede sagen som sekretariat for f.eks. Disciplinærnævnet – og vil imodsat fald sørge for at videresende henvendelsen til rette instans, f.eks. tilPatientforsikringen.Det vil således ikke være en forudsætning for at klage, at patienterne harkendskab til den nærmere kompetencefordeling mellem de enkelte organer iklagesystemet.Jeg forventer, at Patientombudet, i kraft af at der bliver tale om en større, cen-tral instans, vil blive en almen kendt myndighed. Efter min opfattelse vil patien-terne derfor opleve klageadgangen som lettere end hidtil.Der vil blive udarbejdet generel information om de nye klagemuligheder, sompatienterne får med lovforslaget, og om at alle klager på sundhedsområdetkan indgives til Patientombudet. Information herom vil bl.a. blive gjort tilgæn-gelig hos patientkontorerne, som også vil kunne vejlede patienterne mundtligtom klagemulighederne. Information vil desuden være blive tilgængelig på bl.a.sundhed.dk samt Indenrigs- og Sundhedsministeriets og Patientombudetshjemmesider. Informationen vil også indeholde oplysninger om, hvilke organerder afgør hvilke sager, men det vigtigste vil efter min opfattelse være at klargø-re budskabet om, at alle klager kan indgives til Patientombudet.Når Patientombudet modtager en henvendelse, vil Patientombudet – medmin-dre der er tale om en henvendelse, Patientombudet skal videresende f.eks. tilPatientforsikringen – på baggrund af klagen opstille klagepunkterne, såledessom Patientombudet har forstået klagen, og herefter afstemme disse klage-punkter med patienten på samme måde, som Patientklagenævnet gør i dag.Patientombudet vil i den forbindelse vejlede patienten, der har klaget, om for-skellen mellem at få klagen afgjort af Patientombudet som en forløbsklage
Side 2
henholdsvis af Disciplinærnævnet som en individklage. Patienten vil således ialle tilfælde – på baggrund af vejledningen fra Patientombudet – få mulighedfor selv at beslutte, om klagen skal behandles som en forløbsklage eller en in-dividklage.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Helle Borg Larsen