Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 117
Offentligt
798263_0001.png
798263_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 579800039856611. februar 2010
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 5. februar 2010 stillet følgende spørgsmål nr.9 (L 117), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfoed(EL).
J.nr. 2009-0021387

Spørgsmål nr. 9:

”Vil ministeren oplyse, om de samfundsøkonomiske omkostninger for den storegruppe, som falder igennem systemet og står uden indtægt, fordi deres sygedag-pengeudbetaling stoppes? I den forbindelse ønskes oplyst, hvor mange personer idenne gruppe, som ender på førtidspension, hvor mange familier der ender med atmodtage andre former for sociale ydelser og støtte, og hvor mange personer derender med at blive skilt.”

Endeligt svar:

Der var i perioden 1. juli 2008 - 30. juni 2009 ca. 6.200 personer, der ophørte medat modtage sygedagpenge som følge af den generelle varighedsbegrænsning ellerophør af forlængelsesmuligheder. Af disse personer overgik 4.200 umiddelbart tilanden offentlig forsørgelse, fx kontanthjælp og fleksjob/ledighedsydelse.Blandt dem som ophørte med at modtage sygedagpenge på grund af den generellevarighedsbegrænsning og ophør af forlængelsesmuligheder i 2006, var der efter treår, det vil sige i 2009, i alt 8 pct., der modtog førtidspension. Der er således efter-følgende en begrænset tilgang til førtidspension fra gruppen.Omkring 2.000 af de 6.200 personer, der i perioden 1. juli 2008 - 30. juni 2009 op-hørte med at modtage sygedagpenge som følge af den generelle varighedsbegræns-ning eller ophør af forlængelsesmuligheder, overgår til selvforsørgelse. Herafskønnes halvdelen, ca. 1.000 personer, at være kommet i beskæftigelse og haveegen lønindkomst. Den anden halvdel, omkring 1.000 personer, skønnes enten atvære selvstændige eller ikke berettiget til kontanthjælp på grund af for stor formueeller for høj indtægt hos ægtefællen.Der er således tale om en begrænset gruppe af personer, der ikke er berettiget til of-fentlig forsørgelse efter ophør af sygedagpenge som følge af varighedsbegrænsnin-gen og ophør af forlængelsesmuligheder.Samlet set vurderes de samfundsøkonomiske konsekvenser af varighedsbegræns-ningen at være positive. Reglen sikrer, at kommunerne tidligt får sat fokus på desygemeldte og deres mulighed for at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.Desuden sikres det, at kommunerne får igangsat nye tiltag for sygedagpengemod-
tagerne, der ikke umiddelbart kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, fx fleksjob ogrevalidering, der imødegår at de syge bliver udstødt af arbejdsmarkedet.Alt i alt mindsker varighedsbegrænsningen således omfanget af langvarig offentligforsørgelse til gavn for den enkelte og til gavn for samfundet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2