Kirkeudvalget 2009-10
L 115
Offentligt
839959_0001.png
839959_0002.png
839959_0003.png
839959_0004.png
Folketingets Kirkeudvalg[email protected][email protected]
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post [email protected]Dokument nr.: 44984/10
Kirkeudvalget har ved brev af 23. april 2010 bedt om kirkeministerens be-svarelse af spørgsmål 9 vedrørende L 115, Forslag til lov om ændring af lovom udnævnelse af biskopper og om stiftsbåndsløsning og forskellige andrelove (Ansættelse af nyudnævnte biskopper på længerevarende åremål samtforhøjelse af den pligtige afgangsalder for præster, provster og biskopper).”Spørgsmål9Ministeren bedes bekræfte, at der i høringssvarene næsten kollektivt tages af-stand fra en ændring af den pligtige afgangsalder, og at svarene primært erpræget af en vis resignation så som, at ”75 år er da bedre end ingen loft overafgangsalderen”.”Svar:Jeg kan i det hele henvise til høringsnotat og høringssvar vedrørende L 115,samt brevet af 27. maj 2009 fra Det Teologiske Fakultet ved KøbenhavnsUniversitet, der alle samlet blev oversendt til Kirkeudvalget med mit brev af28. januar 2010 (L 115, bilag 1).Jeg skal i øvrigt henvise til rapporten fra arbejdsgruppen om åremålsansæt-telse af biskopper m.v., som jeg modtog fra arbejdsgruppen i december 2008.I rapportens kapitel 6.3 (Overvejelser om fastsættelse af en højere afgangsal-der) anfører arbejdsgruppen følgende om bl.a. præsters pligtige afgangsalder:”Arbejdsgruppen lægger meget stor vægt på, at der fastsættes en høje-ste afgangsalder for såvel præster som provster.Det er endvidere arbejdsgruppens opfattelse, at denne holdning gene-relt deles af menighedsrådene.Arbejdsgruppen finder herefter, at en ny højeste afgangsalder for tjene-stemandsansatte præster og provster skal findes efter en afvejning af treforskellige hensyn:Hensynet til at lade arbejdsdygtige personer på 70 år eller der-over fortsætte på arbejdsmarkedetHensynet til menighedsrådenes kaldelsesretHensynet til at forebygge sager om uansøgt afsked pga. mang-lende opfyldelse af tjenestemandslovens § 4.
Dato: 5. maj 2010
Arbejdsgruppen har hæftet sig ved, at ophævelsen af den generelle 70års-grænse i tjenestemandslovens § 29 ikke i sig selv medfører ændrin-ger i afgangsalderen for de tjenestemænd, for hvilke der ved aftale, jf.tjenestemandslovens § 45, er fastsat en anden aldersgrænse over 60 år.I de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 1751anføres det så-ledes bl.a., at aftaler om en lavere pligtig afgangsalder end 70 år bl.a. erindgået for visse tjenestemænd i politiet (63 år), forsvaret (60 år) ogkriminalforsorgen (63 år). Ifølge lovforslagets almindelige bemærknin-ger drejer det sig om i alt ca. 25.000 tjenestemænd.Arbejdsgruppen har derfor drøftet, hvorledes en højeste afgangsalderfor præster og provster nærmere kan fastsættes.I den forbindelse har arbejdsgruppen bl.a. overvejet, hvorvidt en høje-ste afgangsalder med fordel kan fastsættes til 72 år, jf. tilkendegivel-serne fra Dommerforeningens og Dommerfuldmægtigforeningens for-mænd om en evt. ændring af den højeste afgangsalder for dommere ogandre tjenestemændsansatte jurister ved domstolene, som de er gengi-vet i betænkningen af 21. maj 2008 fra Folketingets Arbejdsmarkeds-udvalg vedr. L 1752.Arbejdsgruppen finder imidlertid ikke, at en højeste afgangsalder fortjenestemandsansatte præster og provster på 72 år, i tilstrækkeligt om-fang vil tilgodese hensynet til, at arbejdsdygtige personer på 70 år ellerderover kan fortsætte på arbejdsmarkedet.Arbejdsgruppen har derfor også drøftet en forhøjelse på 5 år af den nu-værende højeste afgangsalder, således at den højeste afgangsalder forpræster og provster fremover kan fastsættes til 75 år.En sådan forhøjelse vil i givet fald betyde, at den højeste afgangsalderfor tjenestemandsansatte præster og provster vil være magen til den hø-jeste afgangsalder for biskopper, jf. arbejdsgruppens forslag i afsnit5.6.Som det også er beskrevet i kapitlet om en højere afgangsalder for bi-skopper, så gælder der for præstestillinger en fast administrativ praksisfor, at den, der ansættes i præstestillingen, skal være fyldt 25 år. Denneregel fremgik oprindeligt af Danske Lov 2-2-4, der fastslog at ”Ingenmaa stædis til noget Præstekald, som ikke er sine fulde fem og tyveAar.”. Bestemmelsen fremgår ikke af ansættelsesloven, men den kirke-Se de almindelige bemærkninger, pkt. 3.6 om aftalte afgangsaldre:www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507.Se Folketingets hjemmeside på adressen:www.ft.dk/samling/20072/Lovforslag/L175/Bilag/6/563337.HTM.21
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 44984/10Side 2
retlige litteratur3og den administrative praksis har ikke desto mindre ien længere årrække lagt til grund, at alderskravet fortsat er gældende.Hertil kommer, at stillinger som præst i folkekirken som alt overvejen-de hovedregel i praksis besættes med ansøgere, der har bestået teolo-gisk kandidateksamen fra et dansk universitet, jf. ansættelseslovens §1, stk. 1, nr. 1.Det fremgår af ansættelseslovens § 2, at kirkeministeren undtagelsesviskan give en person, der ikke opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, tilla-delse til under nærmere fastsatte vilkår at søge en præstestilling. Sådantilladelse kan dog kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 35 år, jf. ansættel-seslovens § 2, stk. 2.Det forekommer således ikke urimeligt at antage, at en præst ellerprovst i folkekirken har været 25-30 år ved sin første tjenestemandsan-sættelse som præst i folkekirken.Såfremt det herefter lægges til grund, at den pågældendes samlede an-sættelse som præst og evt. provst i dag højst kan beløbe sig til 40-45 år,vil en forhøjelse af den højeste afgangsalder til 75 år medføre en for-længelse af det samlede folkekirkelige karriereforløb for de pågælden-de på mellem 11,1% og 12,5%.Det er arbejdsgruppens opfattelse, at en forhøjelse af den højeste af-gangsalder til 75 år således medfører en markant forlængelse af denmulige samlede tjenestemandsansættelse som præst og evt. provst i fht.den nuværende retstilstand, hvor den højeste afgangsalder er 70 år.Det er ligeledes arbejdsgruppens opfattelse, at en sådan udvidelse afden mulige samlede tjenestemandsansættelse vil være i overensstem-melse med de hensyn, der i øvrigt begrundede ophævelsen af den gene-relle 70-års grænse i tjenestemandslovens § 29.Desuden hæfter arbejdsgruppens sig ved, at en højeste afgangsalder på75 år forekommer mere rimelig end 72 år, i forbindelse med hensynettil at lade arbejdsdygtige personer på 70 år eller derover forblive på ar-bejdsmarkedet, også når der henses til den generelt stigende levealdersiden 70-års grænsen blev indført.Det er desuden arbejdsgruppens opfattelse, at en forhøjelse til 75 år kanmindske en evt. fremtidig mangel på ansøgere til præstestillinger.Det er arbejdsgruppens opfattelse, at en forhøjelse af afgangsalderen til75 år skal ledsages af seniorpolitiske tiltag.Se f.eks. side 165 i August Roesens: Dansk Kirkeret, 3. udgave (Den danske Præstefor-ening 1976), og note 1 på side 112 i August Roesens: Kirkelove, 4. udgave (Lohses Forlag1981) samt side 7 i Steffen Brunés: Folkekirkens Personale, 2. udgave (Nyt Juridisk Forlag2003).3
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 44984/10Side 3
Ud fra en samlet afvejning af de tre forskellige hensyn, jf. ovenfor, fin-der arbejdsgruppen det herefter afgørende, at præsters og provsters an-sættelse ikke kan gå ud over deres 75. år.”.
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 44984/10Side 4
Birthe Rønn Hornbech/ Rasmus Paaske LarsenChefkonsulent