Kirkeudvalget 2009-10
L 115
Offentligt
839969_0001.png
839969_0002.png
839969_0003.png
Folketingets Kirkeudvalg[email protected][email protected]
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post [email protected]Dokument nr.: 44888/10
Kirkeudvalget har ved brev af 23. april 2010 bedt om kirkeministerens be-svarelse af spørgsmål 8 vedrørende L 115, Forslag til lov om ændring af lovom udnævnelse af biskopper og om stiftsbåndsløsning og forskellige andrelove (Ansættelse af nyudnævnte biskopper på længerevarende åremål samtforhøjelse af den pligtige afgangsalder for præster, provster og biskopper).”Spørgsmål8Ministeren bedes på denne baggrund oplyse om bevæggrundene for lovfors-laget fremsættelse f.s.v.a. pligtig afgangsalder.”Svar:Spørgsmålet er fremsat i forlængelse af KIU L 115 spørgsmål 6 og 7. Indled-ningsvis skal jeg derfor henvise til mine svar på disse spørgsmål.I øvrigt skal jeg henvise til lovforslagets almindelige bemærkninger, hvorafdet fremgår:”1.IndledningFormålet med lovforslaget er todelt.For det første er formålet at indføre ansættelse på længerevarende åre-mål for nyudnævnte biskopper i folkekirken.For det andet er der tale om, at den nuværende pligtige afgangsalder fortjenestemandsansatte præster, provster og biskopper i folkekirken for-højes fra 70 år til 75 år.Lovforslaget er udarbejdet som opfølgning på punktet om en modernefolkekirke, således som det er omtalt i regeringsgrundlaget »Mulighe-dernes samfund« fra november 2007.Lovforslaget er endvidere udarbejdet efter ophævelsen af den generellepligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd, som var resultatet afvedtagelsen af lov nr. 484 af 17. juni 2008 om ændring af lov om tjene-stemænd og forskellige andre love.Endvidere bygger lovforslaget på de overvejelser og forslag, som denaf kirkeministeren den 7. februar 2008 nedsatte arbejdsgruppe fremsat-te i »Rapport fra arbejdsgruppen om åremålsansættelse af biskopperm.v.«, Kirkeministeriet, december 2008.
Dato: 5. maj 2010
2. Baggrund for lovforslaget[…]Den 1. april 2008 fremsatte finansministeren lovforslag nr. L 175: For-slag til lov om ændring af lov om tjenestemænd og forskellige andrelove (Ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år m.v.).Lovforslag blev vedtaget af Folketinget ved 3. behandlingen den 29.maj 2008, og trådte i kraft den 19. juni 2008 (dagen efter offentliggø-relsen i lovtidende).Ved lovforslagets fremsættelse oplyste finansministeren bl.a., at formå-let med lovforslaget var at ophæve den generelle pligtige afgangsalderpå 70 år for tjenestemænd og visse andre aldersgrænser.Finansministeren gav udtryk for, at der ikke i fremtiden bør være plig-tige aldersgrænser for tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Eventuellebarrierer i lovgivningen for at ansatte kan fortsætte med at arbejde, sålænge de har lyst og evne til det, burde fjernes.Forslaget indebar, at tjenestemænd kunne forblive ansat på tjeneste-mandsvilkår, selv om de fyldte 70 år.Forslaget indebar endvidere, at alder ikke længere ville være en sagligafskedsgrund for tjenestemænd, medmindre der i lovgivningen varfastsat en aldersgrænse for afskedigelse, eller der var aftalt en pligtigafgangsalder.Det var dog ikke alle tjenestemænd, der blev omfattet af lovforslagetsændringer: Dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved dom-stolene samt præster, provster og biskopper i folkekirken var ikke om-fattet af forslaget om at ophæve 70-års grænsen.I forbindelse med sin fremsættelse af lovforslaget gjorde finansministe-ren da også særskilt opmærksom på, at Kirkeministeriet overvejede desærlige spørgsmål, som en ophævelse af aldersgrænsen for præster,provster og biskopper kunne give anledning til.De almindelige bemærkninger til L 175 indeholder i afsnit 3.3 følgendeomtale af tjenestemænd i folkekirken:»3.3. Tjenestemænd i folkekirkenSpørgsmålet om pligtig afgangsalder for tjenestemandsansatte præster,provster og biskopper forudsætter særlige overvejelser under hensynta-gen til de særlige forhold for disse stillinger.I disse overvejelser må bl.a. indgå, at spørgsmålet om afgangsalder harvæsentlig betydning for udøvelsen af den ret til at vælge præster og bi-skopper, der efter lovgivningen tilkommer folkekirkens demokratiskeorganer (kaldsretten). Præster vælges således som alt overvejende ho-
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 44888/10Side 2
vedregel af pastoratets menighedsråd, mens biskopper vælges af stiftetsmenighedsrådsmedlemmer. Præster ansættes herefter af kirkeministe-ren, mens provster og biskopper er kongeligt udnævnte.På den anførte baggrund er præster, provster og biskopper ikke omfat-tet af forslaget om at ophæve den gældende 70-års-grænse. En stilling-tagen til, hvordan den pligtige afgangsalder for præster, provster og bi-skopper kan ophæves eller ændres, bør således afvente, at Kirkemini-steriet sammen med folkekirkens interessenter har overvejet de særligespørgsmål for disse stillinger. Disse overvejelser vil ske samtidig medovervejelserne om ansættelse af nyudnævnte biskopper på længereva-rende åremål.«.”
Kirkeministeriet
Dokument nr.: 44888/10Side 3
Birthe Rønn Hornbech/ Rasmus Paaske LarsenChefkonsulent