Erhvervsudvalget 2009-10
L 100
Offentligt
813580_0001.png
813580_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
16. marts 2010

Besvarelse af L 100 – spørgsmål 4 stillet af Erhvervsudvalget den 10.

februar 2010 efter ønske fra Niels Sindal (S) og Karsten Hønge (SF).

Spørgsmål 4:

Ministeren bedes – bl.a. I lyset af problemerne med at definere krigszone iforhold til pirateri – begrunde, hvorfor der i lovforslaget ikke opereres meden klar definition af krigszone.

Svar:

Sømandslovens bestemmelser om sømandens ret til at fratræde tjenestenom bord og ret til at få hjemrejsen delvis betalt er foreslået ændret som føl-ge af gennemførelsen af ILO-konventionen om de søfarendes forhold.Efter lovforslaget afskaffes den søfarendes eget bidrag på 10 % til dækningaf hjemrejseomkostningerne, således at udgifterne til hjemrejsen fuldt uddækkes af rederen med et bidrag fra staten. Derimod kræves der ikke æn-dring i andre dele af bestemmelserne for at leve op til konventionen.Sømandslovens bestemmelser gælder, hvis skibet har fået ordre til at sejletil eller sejler i et område, hvor der er fare for, at skibet vil blive opbragt afkrigsførende, udsat for krigsskade eller for en faretruende situation, der kansidestilles hermed, eller at en sådan fare er blevet væsentligt forøget. Der erderfor tale om en bred anvendelse af begrebet krigsfare, der også omfatterfaretruende situationer, der kan ligestilles med egentlig krigsfare, f.eks. pi-ratoverfald.Det har i mange år været klart, at røveriske overfald af særlig farlig karak-ter skal sidestilles med krigsfare. Baggrunden herfor er en Sø- og Handels-retsdom fra 1978, hvori det blev fastslået, at et røverisk overfald af særligfarlig karakter må sidestilles med krig eller krigsfare. For at indarbejderetspraksis blev det for flere år siden indsat i sømandsloven, at reglerne og-så fandt anvendelse ved ”andre faretruende situationer”.I forhold til forståelsen af reglerne om de søfarendes ret til at fratræde tje-nesten, hvis der opstår krigsfare, har retspraksis vist, at der lægges vægt på,om der opkræves særskilt forsikringspræmie for krigsrisiko for skib ogladning, om transportkontrakter er opsagt i henhold til krigsklausuler, ogom rederne og de søfarendes organisationer har indgået særlig aftale omkrigsrisikotillæg til hyren. Det sidstnævnte er et rent overenskomstmæssigtspørgsmål.Det er derfor efter min opfattelse ikke behov for en yderligere præciseringaf begrebet krigszone.
ØKONOMI-OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
Pirateri udvikler sig og ændrer hele tiden karakter. På samme måde ændrerogså områderne sig, hvor der foregår voldelige overfald på skibe, også nårde ligger stille. Derfor er det ikke muligt at give en mere præcis definitioneller at afgrænse et bestemt geografisk område som særligt risikofyldt.Jeg kan i øvrigt henvise til, at de danske rederier og de fleste danske orga-nisationer for søfarende for godt 2 år siden indgik en særlig aftale om net-op hjemrejse. Aftalen supplerer lovens mulighed for at få betalt hjemrejseni de tilfælde, hvor der mellem rederen og den søfarende skulle være uenig-hed om, hvorvidt den søfarende har ret til at rejse hjem, og hvor den søfa-rende ikke selv har mulighed for at betale hjemrejsen. Aftalen omfatter allesøfarende på danske skibe.