Jeg har bedt om ordet til tredjebehandlingen her i forbindelse med vedtagelsen af L 98, lovforslaget om Sydslesvigudvalget og tilskudsordningerne til det danske mindretal i Sydslesvig, fordi det er en helt speciel lovgivning, som vi her gennemfører, og som jeg synes der er grund til at vi lige stopper op ved, dvæler ved og markerer.
Jeg har den glæde at være formand for Seksmandsudvalget, regeringens udvalg vedrørende det danske mindretal og vedrørende de danske kulturelle anliggender i Sydslesvig, og det er det udvalg, som nu kommer til at hedde Sydslesvigudvalget.
I den sammenhæng synes jeg, det er værd at slå fast, at det lovforslag, som vi vedtager om kort tid med en – som det ser ud – ren grøn tavle, er ikke bare i en dansk, men også i europæisk og international sammenhæng ganske unik.
Det forhold, at vi her i det danske Folketing vedtager en lovgivning om et mindretal og en befolkningsgruppe i et andet land, hvor de bor og lever i en flertalsbefolkning med et andet statsborgerskab end dansk, typisk tysk, er ganske specielt og ganske unikt.
Det er med til at knytte de tætte bånd, der er mellem det danske mindretal og Danmark, endnu tættere.
Det bekræfter et godt, gensidigt, tillidsfuldt og langt historisk forhold mellem det danske mindretal og Danmark – det folkelige Danmark og det officielle Danmark repræsenteret ved Folketing og regering.
Det er der grund til at glæde sig over.
Nok er det her et historisk engagement, en gammel i forbindelse, om man så må sige, men det er også et mindretal og et forhold mellem Danmark og mindretallet, som rummer store udviklingsmæssige perspektiver.
Ikke mindst i en europæisk kontekst fremstår det danske mindretal sammen med det tyske mindretal i Sønderjylland som nogle meget flotte eksempler på, hvordan mindretal kan trives i flertalsbefolkninger, hvordan man kan leve i harmoni med flertalsbefolkningen, og hvordan man kan indgå i en synergi og være med til at skabe dynamik og udvikling i et område, i en region.
Det er ganske, ganske fornemt.
Man kan sige, at vi nu har levet papirløst i 90 år, nemlig siden 1920; nu får vi papir på forholdet, nu bliver det endnu mere formelt, end det har været, men det bliver også reelt, og det bliver knyttet op på fremtiden også for kommende generationer.
Det er i sandhed ganske historisk.
Jeg vil også gerne sige, at der med lovforslaget skabes en formel ramme om en mere nutidig, transparent og moderne forvaltningspraksis af de store tilskud, der gives fra det officielle Danmark til mindretallets foreninger og organisationer.
Det er omkring 500 mio.
kr.
om året.
Det er ganske mange penge, og der skal naturligvis forvaltes efter moderne principper, således som det er anvist i Finansministeriets cirkulærer.
Lovgivningen her er jo også udsprunget af en kritik fra Rigsrevisionen, og den har Folketinget og partierne taget ad notam, og vi har indrettet en lovgivning, som nu giver mulighed for en mere transparent og fremtidsorienteret forvaltning af de mange og store midler.
Jeg vil til slut gerne takke for en meget fornem proces i forbindelse med tilblivelsen af loven.
Før lovforslaget blev fremsat, var der mange drøftelser med mindretallets repræsentanter for Sydslesvig, Seksmandsudvalgets medlemmer blev flittigt inddraget, og ministeren og ministeriet lyttede og var meget villige til at indrette den her lov, så den også blev til at have med at gøre i forvaltningen for mindretallet, som jo altså lever under tysk lovgivning og tysk regelsæt.
Vi skal være moderne i forvaltningen, men vi skal ikke være unødig bureaukratiske, og jeg synes, at det med den foreliggende lovtekst er lykkedes ganske fint.
Der har også her i Folketinget været en meget fornem proces.
Der har været god tid, der er blevet stillet spørgsmål, som er blevet besvaret af ministeren, og det har helt igennem været en fornem og anerkendelsesværdig lovgivningsproces.
Jeg synes, at vi alt i alt står med et fint resultat på baggrund af et historisk fornemt og meget anerkendelsesværdigt forhold mellem det danske mindretal i Sydslesvig og Danmark, repræsenteret ved det officielle Danmark.
Jeg ser frem til et fortsat stort og stærkt engagement i det forhold mellem mindretallet og Danmark.
Det er mindretallet, der sætter takten; mindretallets udvikling bestemmes af mindretallet og alene af mindretallet.
Vi har ikke nogen aktier, som vi i den sammenhæng skal have indløst.
Mindretallet skal ikke leve op til et bestemt dansk glansbillede eller udøve en bestemt dansk mission, men det skal være det danske mindretal i Sydslesvig, sådan som de nu engang definerer det nu og i fremtiden.
Med disse ord tak for en fornem proces og tillykke med en unik dansk lovgivning.