Erhvervsudvalget 2009-10
L 96 Bilag 6
Offentligt
801921_0001.png
801921_0002.png

Februar 2010

Fokuspunkter for en følgegruppe om konsekvenser af en liberalisering

af lukkeloven

Nedenstående er eksempler på de mulige fokuspunkter, som en følgegruppe bør holde etvågent øje med og regelmæssigt rapportere til de politiske beslutningstagere.Børnepasning og offentlig transportØget arbejde på skæve tidspunkter for de butiksansatte vil have direkte afsmittendevirkning for de ansatte i andre funktioner, da der naturligvis ikke er megen mening i atholde butikker åbne uden varer. Det drejer sig især om ansatte inden for produktion,administration, rengøring og logistik.Samlet set vil det øge presset for børnepasning og offentlig transport mærkbart.Der kan forudses anseelige merudgifter for kommuner og stat.Butiksstruktur og konkurrenceforholdEn ændring af lukkeloven vil have konsekvenser for butiksstrukturen i Danmark i forhold tilbalancen mellem specialvarebutikker og dagligvarebutikker og i forhold til butiksstruktureni de tyndt befolkede egne. Butikker vil lukke og mange forbrugere vil få meget langt tildaglige indkøb, ikke alle forbrugere har bil, især ældre og svage grupper risikerer at fåsvært ved at handle ind.Det vil også resultere i ændrede og forringede konkurrencevilkår, hvis forbrugerne reeltikke kan vælge mellem en flerhed af indkøbsmuligheder.Landsbyens sidste butikHvis landsbyens sidste butik lukker, risikeres en afsmittende effekt i forhold til den øvrigeoffentlige struktur – for eksempel skoletilbud, lokalbibliotek osv. Byen bliver oftest mindreattraktiv med faldende huspriser til følge. Mange landsbysamfund har i forvejen svært vedat klare sig. De færreste ønsker sig en affolkning af landsbyerne.KlimabelastningerDer er behov for grundige analyser af de klimamæssige konsekvenser af, at butikker skalopvarmes, belyses osv. i flere timer. Klimaet vil også påvirkes når transport af varer tilbutikkerne øges og når behovet for persontransport øges, både for ansatte idetailhandelen og for ansatte inden for produktion, administration, rengøring og logistikUddannelse til de ungeRegeringen har som uddannelsespolitisk mål, at 95 % af en ungdomsårgang skal have enungdomsuddannelse. Detailhandelen er et meget stort og væsentligt uddannelsesområde.Her uddannes mange faggrupper, og alene uddannelsen til salgsassistent er en af landetsstørste erhvervsuddannelser. Skæve arbejdstider i detailhandlen vil næppe medvirke til at
rekruttere unge uddannelsessøgende eller på andre måder styrke detailhandelensmuligheder for at uddanne.Kvalitet, oplevelse og serviceDet har længe været en stærk tendens, at en meget stor del af forbrugerne ønsker kvalitet,oplevelse og service, når de handler. Store dele af detailhandelen har da også satsetmassivt på netop disse forhold. Øgede åbningstider vil betyde, at butikkerne i stigendeomfang vil bemande butikkerne med unge ufaglærte fritidsjobbere.24-timers samfundFamilie, foreningsliv og andre lokale netværk betragtes af mange som samfundetskrumtap. En liberalisering af lukkeloven kan ikke undgå at reducere familie- ogforeningsaktiviteter m.m., da færre vil kunne holde fri på samme tid.Den lokale butik som det sociale centrumDer er igen tvivl om at for mange, især ældre,udgør den lokalee butik også det socialecentrum. Det er ikke bare her der købes ind. Det er også her den sociale kontakt til andremennesker sker og dermed modvirker ensomhed. Det er også her hjemmehjælperenkøber ind – i lokalsamfundet!